Besparen voor ondernemers: goedkope webteksten

Het ontgaat niemand dat alles duurder wordt. Energieprijzen: 38% duurder. Supermarktprijzen: 14% duurder. En ga zo maar door. Niet alleen huishoudens maar ook ondernemers hebben het zwaar. De loonkosten stijgen, net als inkoopkosten en andere zakelijke kosten.

Hoe onderhoud je de website op een kostenbesparende manier? Door veel zelf te doen, maar ook door goedkope webteksten te laten schrijven. Dit kan een besparing van meer dan 60% opleveren.

Je geld is op, en nu?

De website heb je professioneel laten bouwen. Misschien zelf gedaan maar hier en daar heb je wel wat geld aan je site uitgegeven. Nu de teksten nog, maar je komt erachter dat het budget (bijna) op is. Maar ja, je hebt wel webteksten nodig om je bezoekers van informatie te voorzien. Ook wil je in Google gevonden worden.

Zelf teksten schrijven gaat dagen tot weken duren, en het is maar de vraag of ze wel zo overtuigend zijn. Je kunt ook zelf schrijven en er iemand naar laten kijken. Zeker voordeliger dan een tekstschrijver inhuren, alleen wordt het nooit wat je gehoopt had.

Dan de laatste keuze: een tekstschrijver aan het werk zetten. Moet je nu voor die dure of juist de allergoedkoopste gaan?

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Definitie van goedkoop en duur

Het is heel lastig te zeggen of webteksten goedkoop of duur zijn. Voor de een is € 75 goedkoop, al helemaal wanneer je bij een andere aanbieder € 150 moet betalen. Maar voor een ander is zelfs € 75 nog te duur.

De definitie goedkoop en duur is voornamelijk afhankelijk van de gemiddelde marktprijzen, in combinatie met je budget.

Ze zeggen wel eens “kijk niet wat een webtekst kost maar wat het oplevert”. Waarschijnlijk is deze uitspraak voor het eerst door een dure aanbieder gedaan. Natuurlijk is het belangrijk dat een webtekst iets oplevert, namelijk meer bezoekers, klanten en omzet. Maar de prijs voor de tekst speelt zeker mee.

Prijsvoorbeeld goedkope webteksten

Bij sommige tekstschrijvers mag je niet lui achterover hangen. De verwachting is dat je het gehele proces bezig bent met het aanleveren van informatie. Dat is kostbare tijd die je liever aan andere zaken besteedt. Hoe fijn is het om met iemand samen te werken die aan een half woord genoeg heeft. Die zelf de kennis opdoet omtrent jouw onderwerp. Dat scheelt niet alleen tijd maar ook een hoop ergernis.

Ben je met zo iemand duurder uit? Niet direct, de prijsverschillen op deze markt zijn ontzettend groot. Hieronder een prijsvergelijking omtrent het laten schrijven van een kleine website (marktonderzoek september 2022).

  • Voorafgaande: een zoektermenonderzoek
  • De homepage
  • Eén dienstenpagina
  • Over-ons pagina
  • Contactpagina
  • Eén blogpost

Elders gezien voor: € 1000 tot € 1800
Bij ons: € 575*

*vraag altijd de actuele tarievenkaart op.

Goedkope webteksten bestaan! Deze teksten zijn geschikt voor iedereen met een klein budget.

Een SEO tekstschrijver die hoog in Google staat

Het belangrijkste aan webteksten is dat ze goed vindbaar zijn in de organische zoekresultaten. Ze leveren gedurende lange tijd gratis bezoekers op. Goed vindbare webteksten laat je door een SEO tekstschrijver maken.

Op dit punt wordt het lastig want er is keuze uit duizenden SEO tekstschrijvers. Toch zijn er maar enkelen die de eerste pagina van Google weten te bereiken. Het is heel hard werken om de eerste vijf zoekresultaten van Google tot je te nemen. “De aanhouder wint”, en dat is wat ik ook voor klanten belangrijk vind.

Waarom een goede positie in Google zo belangrijk is

Wie het hardst schreeuwt, heeft alle macht in handen. Een goede online zichtbaarheid geeft je die macht. Sta je op een bepaalde zoekterm bovenaan in Google, dan trek je de aandacht. Maar dat niet alleen, gebruikers vertrouwen erop dat Google ze het beste resultaat voorschotelt. Ze gaan er automatisch vanuit dat je dan ook de beste aanbieder bent.

Of je daadwerkelijk die beste aanbieder bent, dat wordt pas duidelijk wanneer de gebruiker je website bezoekt. Daarom is het niet alleen belangrijk om hoog in Google te staan, maar ook om op je website met overtuiging te komen. Dat soort webteksten heb je nodig.

Goede webteksten verdienen zich snel terug

Elke webtekst, hoe duur of goedkoop hij ook is, kost geld. Je doet als ondernemer niet zomaar een investering: het moet iets opleveren. Je hebt eerder al kunnen lezen dat webteksten goedkoop of duur kunnen zijn. Goed of slecht in Google kunnen scoren. Wel of niet overtuigend kunnen zijn.

Het is het totaalplaatje dat iets tot een goede webtekst maakt. Wanneer de tekst het beste van twee, nee drie werelden biedt (prijs, vindbaarheid en overtuiging), levert dit het grootste voordeel op.

Elke goede webtekst levert een extra bezoeker, klant of meer omzet op. Het is een zichzelf-terugverdienend systeem.

Webteksten laten schrijven

Wil je meer verkeer naar je website? Neem onderstaande 5 tips van mij aan:

1. Werk aan een gebruiksvriendelijke website, met een duidelijke navigatie en een goede zichtbaarheid op verschillende apparaten.

2. Bekijk op welke zoektermen je concurrenten scoren en waarom dit is. Probeer onderwerpen te bedenken die dieper gaan dan die van je concurrenten.

3. Schrijf webteksten volgens de SEO-richtlijnen van Google. Dat is geen ingewikkeld proces maar een kwestie van logisch nadenken en psychologie.

4. Richt je niet alleen op een zoektermenonderzoek. Omdat je concurrenten ditzelfde onderzoek uitvoeren is de kans groot dat jullie op dezelfde zoektermen in Google proberen te komen.

5. Maak gebruik van pakkende titels en tussenkopjes. Het is twijfelachtig of zoektermen in de tussenkopjes meerwaarde hebben, maar niet geschoten is altijd mis.

6. Zorg voor herkenning. Breng je logo in beeld en zorg dat de bedrijfsnaam of websitenaam op elke pagina zichtbaar is. Dit verschijnt ook in de organische zoekresultaten.

7. Maak gebruik van een duidelijke call-to-action. Het trekt geen verkeer naar je website maar zet de bezoeker aan tot actie, bijvoorbeeld aankoop van een product of het aanvragen van een offerte.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.