Het belang van een website

Je bent ondernemer of biedt (particulier) een product of dienst aan. Iedereen vertelt je dat je een site moet hebben. Wat is het belang van een website? Je kunt dit als online visitekaartje van je bedrijf of organisatie zien. Een site gaat echter nog veel verder. Het straalt vertrouwen uit, informeert, overtuigt en voldoet aan de behoefte van de potentiële klant.

Aantal websites in Nederland

Het internet groeit razendsnel. Het aantal websites in Nederland bedraagt rond de 3 miljoen (2021). Hiervan zijn er zeker 70.000 webwinkels actief. Op het wereldwijde internet vind je een dikke 1,4 miljard websites. Dat is natuurlijk ontzettend veel. Maar dat laat ook het belang van een website zien. Een goede site is onderscheidend en trekt meer bezoekers aan.

Kun je concurreren met al die websites? Ja, wanneer je het goed aanpakt wel. Alleen de doorzetters weten steeds harder door te groeien en op te vallen. Laten we eens gaan kijken hoe je dit doet.

Dit is het belang van een website

Allereerst laat ik je zien wat het belang van een website is. Dit doet een website met en voor je bezoekers aan klanten:

  • Vertrouwen opbouwen
  • Informeren en inspireren
  • Loyaliteit aan het merk of bedrijf
  • Terugkerende klanten

Een website kan je omzet maken of breken. Je kunt je voorstellen dat een slechte website bezoekers weggejaagd. Hierdoor daalt je omzet of blijft dit uit. Terwijl een goede site je omzet omhoog jaagt. Kijk maar eens naar voorbeelden als Bol.com en Zalando, twee online aanbieders die ontzettend zijn gegroeid.

Wat mensen belangrijk vinden aan een website

Je weet inmiddels wat het belang van een website is. Nu is het zaak om je website op de juiste manier in te richten. Wat vinden mensen belangrijk aan een website? Hieronder zie je waar je site allemaal aan moet voldoen.

Normale- en mobiele versie

Meer dan 90% van de mensen surft via de smartphone over het internet. Sommigen doen dit dagelijks, anderen af en toe. Je website moet niet alleen een normale maar ook een mobiele versie hebben. Dit is voor bezoekers erg belangrijk.

Werkt je site niet goed op mobiel? Dan moet de bezoeker helemaal inzoomen om iets te kunnen lezen of zien. Wanneer de nood naar informatie hoog is zal de bezoeker dit doen, maar de meesten zijn voortijdig vertrokken. Heb je een webshop en is deze niet mobielvriendelijk, dan is de kans klein dat iemand iets bestelt.

Een sneller laadtijd

Vroeger zette je de Commodore 64 aan, wachtte geduldig een kwartier voordat hij was opgestart en moest toen nog een halfuur steken in het maken van een internetverbinding. Voordat je goed en wel op het internet zat was je makkelijk een uur verder. Dat was de periode dat we hier nog geduld voor hadden.

Tegenwoordig moet alles sneller dan sneller gaan. Een webpagina moet binnen 2 seconden geladen zijn. Of in ieder geval de meest belangrijke onderdelen. Doet de webpagina er langer over? Zwaai maar dag met het handje want de bezoeker is alweer vertrokken. Zorg dus dat de webpagina snel laadt, dat vinden mensen echt belangrijk aan een website.

Duidelijke navigatie

Veel bezoekers komen via een onderliggende pagina op je website uit. Bijvoorbeeld via een blogpost, link via social media of omdat ze je in Google gevonden hebben. Voor de bezoeker moet het duidelijk zijn waar hij zich bevindt. Zorg daarom voor een duidelijke navigatiestructuur. Elke webpagina moet verwijzen naar de homepage, het gedeelte blogs, de webshop en andere belangrijke onderdelen.

Zorg dat je bezoeker niet verdwaalt. Wanneer de bewegwijzering onduidelijk is zal de bezoeker na het bekijken van de eerste pagina weer vertrekken. Om vervolgens bij je concurrent uit te komen, iets dat je natuurlijk niet wil.

Professionele uitstraling

Het belang van een website zit hem ook in de professionele uitstraling. Dit geldt al helemaal wanneer je producten of diensten aanbiedt. Het moet namelijk duidelijk zijn dat jij de expert bent. Een professionele uitstraling verkrijg je op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door het delen van nuttige informatie. Het vermijden van taalfouten. En natuurlijk een oplossing voor het probleem van je bezoeker bieden.

Een professionele uitstraling gaat ook over een nette website. Vermijd bewegende plaatjes, teksten als ‘klik hier’, flitsende pijlen, muziekjes die vanzelf afspelen en andere onzinnige dingen.

Vindbaar in zoekmachines

Wil je meer bezoekers naar je website trekken? Zorg dat je vindbaar bent in zoekmachines. Een hogere positie in Google bereik je alleen door aan je website te werken. Dit doe je door het delen van informatieve en kwalitatieve content. Laat SEO teksten schrijven waaronder productomschrijvingen, blogposts, informatieve artikelen en nog veel meer.

Waarom zijn SEO teksten zo belangrijk? Omdat deze voldoen aan de SEO richtlijnen die Google een tijd geleden heeft opgesteld. De tekst is dusdanig geschreven dat zoekmachines hem beter waarderen. Hierdoor scoor je ook beter in de organische zoekresultaten. Natuurlijk werkt dit niet met een enkele tekst, je hebt veel meer content nodig. Eigenlijk is het een mix van kwantiteit en kwaliteit

Voordeel van een eigen website

Al overtuigd van het belang van een website? Misschien twijfel je nog steeds over het opzetten van een site. Daarom vind je hieronder 3 keer het belangrijkste voordeel van een eigen website.

1. Werken aan naamsbekendheid

Het is een feit: met een website werk je aan je naamsbekendheid. Zelfs wanneer je nog nooit iets bij Zalando of Bol.com hebt besteld ken je deze websites van naam.

2. Je voldoet aan de behoefte van de klant

De moderne klant wil op zijn gemak rondkijken en vergelijken. Op dit gebied komt het belang van een website duidelijk naar voren: je voldoet aan de behoefte van de klant. Hij kan waar aan wanneer hij maar wil je aanbod bekijken of informatie ophalen.

3. Goedkope marketing

Een fysieke winkel of bedrijfspand kost een hoop geld. Niet alleen met betrekking tot het pand zelf maar ook wanneer het op personeel aankomt. Een website is veel goedkoper in onderhoud. Met een slimme aanpak ben je jaarlijks tussen de € 50 en € 500 kwijt, daar kun je geen pand van huren. Bovendien heb je ook minder personeel nodig. Een eigen website is goedkope marketing.

SEO tekstschrijver

Wil je beter vindbaar zijn in zoekmachines? Schakel dan dé SEO tekstschrijver in. Je ontvangt SEO teksten die specifiek zijn afgestemd op je website en doelgroep. Deze teksten informeren, inspireren en activeren. Bovendien overtuigen ze zoekmachines, maar alleen wanneer je ook andere onderdelen van SEO inzet.

Benieuwd naar de mogelijkheden of tarieven? Vraag direct en vrijblijvend de tarievenkaart aan.

Volg Bianca op Instagram


Bianca Walraven is SEO content specialist.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy