Bedrijfsnaam kiezen: wat mag wel en niet?

Bijgewerkt: 29 september 2022

Bij het starten van een bedrijf moet je rekening houden met een tiental zaken. Bijvoorbeeld het bijhouden van een goede administratie, een website opzetten of het logo ontwerpen. Maar het begint allemaal met een bedrijfsnaam kiezen. Dit is het belangrijkste onderdeel.

Alleen al in Nederland staan er meer dan 2 miljoen bedrijven geregistreerd. Je moet steeds harder je best doen om op te vallen. De juiste bedrijfsnaam kiezen kan hierbij helpen. Deze naam is het visitekaartje van je bedrijf, een herkenningspunt voor klanten en komt op de website, in de telefoongids en op logo’s of producten te staan.

5 tips voor het kiezen van een goede bedrijfsnaam

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het is goed wanneer een bedrijfsnaam een bepaalde boodschap overbrengt. Maar het kan ook dat je een naam kiest die afgeleid is van je familienaam, of wanneer hier een gedachte achter zit. Een goed voorbeeld hiervan is LEGO, dat een samenvatting is van de twee Deense woorden ‘leg godt’ (speelgoed). Daar is goed over nagedacht.

Reebok, het bekende sportmerk, is eigenlijk een doodnormale Nederlandse naam. Het is afgeleid van het woord ‘reebok’ oftewel antilope. Met deze naam wil het bedrijf de boodschap snelheid uitzenden.

IKEA, wie kent deze woonwinkel niet? Oprichter Ingvar Kamprad voegde zijn initialen (I.K) toe aan de naam van de boerderij waar hij opgroeide: Elmtaryd (E) en Agunnaryd (A). En Google is afgeleid van ‘googol’, wat een 1 met 100 nullen betekent. Google wil hiermee de boodschap overbrengen dat het alle informatie van de wereld toegankelijk maakt.

Goed, genoeg voorbeelden gezien. Laten we een goede bedrijfsnaam kiezen.

Wees er zeker van dat de bedrijfsnaam nog niet in gebruik is

Je wil je bedrijf IKEA noemen. Is het verstandig? Nee, want er bestaat al een bedrijf met deze naam. Het is niet zo dat het verboden is om een bestaande bedrijfsnaam te nemen. Maar het wordt wel verboden wanneer je dezelfde diensten of producten aanbiedt, of in dezelfde regio actief bent. In dit geval kan er verwarring bij klanten ontstaan.

Een bekend voorbeeld waarbij het wel toe is gestaan is de naam Ajax. Dat is de voetbalclub en een schoonmaakmiddel. Er is een heuse rechtszaak tussen die twee geweest. Uiteindelijk besloot de rechter dat beide bedrijven andere activiteiten hebben, en ze mochten alle twee hun bedrijfsnaam houden.

Wil je het niet op een rechtszaak gooien (want dat kost veel), neem dan een bedrijfsnaam die nog niet in gebruik is.

Of dat je eigen naam mag zijn? Ja, dat is nooit een verkeerde keuze. Natuurlijk ben ik niet de enige Bianca Walraven op de wereld. Sterker nog, er is nóg een bedrijf met dezelfde naam. Maar we hebben allebei andere activiteiten, zijn niet in elkaars regio actief en de kans dat mijn klant ook haar klant is, dat is vrijwel nihil.

Kies een beschrijvende naam

Soms wordt gezegd dat je je eigen voornaam en/of achternaam niet als bedrijfsnaam moet kiezen. En waarom niet?

  • Calvin Klein
  • Bjorn Borg
  • Dirk Scheringa Bank
  • Ben & Jerry’s

Dus wel. Eigennamen kunnen een groot succes worden. Het voordeel van een eigen naam is dat je niet bang bent om je bedrijf in de picture te zetten. Veel mensen vinden dit soort bedrijven geloofwaardiger. Het wekt meer vertrouwen op omdat ze weten dat er echte mensen in het bedrijf werkzaam zijn.

Het is alleen geen beschrijvende naam, dus zolang consumenten of klanten niet bekend zijn met je merk, diensten of producten dan is het vooral gokken wat je doet. Twijfel je of je jezelf kunt profileren, dan kun je beter een beschrijvende naam kiezen. Bijvoorbeeld ‘Lettergeluk’ voor een tekstschrijver of ‘Websitehippie’ voor een websitebouwer.

Een beschrijvende naam is vooral handig wanneer je online ondernemer bent. Heb je een bakkerij, dan zien mensen die voorbijlopen ook wel dat je broodjes en gebak verkoopt. Daar heb je geen beschrijvende naam voor nodig.

“Ik heb voor een eigen naam gekozen omdat ik 100% zeker wist dat ik hoog in Google zou komen.”

Wil jij dit ook en je concurrenten hiermee achter je laten?

Vraag de tarievenkaart + mogelijkheden aan

Klanten moeten de bedrijfsnaam goed uit kunnen spreken

Kookshop “Bavaroisindentiteit”. Oké, zelfs ik heb een beetje moeite om dit goed uit te spreken. Je wil niet dat mensen over je bedrijfsnaam struikelen. Bij het kiezen van een bedrijfsnaam is het belangrijk om de naam zelf een aantal keer uit te spreken. Omdat je er snel aan gewend raakt is het goed om anderen dit ook te laten doen.

Schrijf je bedrijfsnaam op en toon deze aan anderen. Let op hoe ze het uitspreken (niet voorzeggen). Rolt het lekker uit de mond of merk je dat iemand ervan moet stotteren, rood aanloopt of het twee keer moet proberen? Dan is dit geen goede naam voor je onderneming.

Voorkom verwarring bij potentiële klanten

Ik heb je al eerder laten zien waarom je verwarring bij potentiële klanten moet voorkomen. Ze weten dan niet met wie ze zaken doen. Stel dat jouw bedrijf ‘virtueel assistent Tammygood’ heet. Iemand heeft van jouw kwaliteiten gehoord en wil graag een opdracht bij jou plaatsen. Helemaal geweldig dus die potentiële klant gaat naar je bedrijf op zoek.

In Google vindt hij nóg een bedrijf met exact dezelfde bedrijfsnaam. Omdat de klant denkt dat jij dit bent, legt hij bij je concurrent zijn opdracht neer. Die verwarring is dus ten nadele van jouw omzet.

Het kan natuurlijk ook andersom, dat je concurrent benadeeld wordt. Daarom mag er nooit verwarring ontstaan. Niet alleen wil je collega’s of concurrenten te vriend houden, ook is het een soort van ‘strafbaar’ om voor verwarring te zorgen.

Overigens moet je uitkijken bij het claimen van bedrijfsnamen- of merknamen van grote bedrijven. Kies liever niet voor ‘webshop Adidasdogs’, want potentiële klanten zouden kunnen denken dat je Adidas kleding voor honden verkoopt. Bovendien zal Adidas hier niet van gecharmeerd zijn en een rechtszaak tegen je aanspannen.

Wees voorzichtig met aanstootgevende bedrijfsnamen

Mijn laatste tip om een bedrijfsnaam uit te kiezen: neem geen aanstootgevende naam. Iets is aanstootgevend wanneer het tegen de normen en waarden van het publiek ingaat, of ergernis veroorzaakt.

‘Webshop zwarte Piet’ kan tegenwoordig echt niet meer, en ‘huisartsenpraktijk Beenhakker’ ligt ook niet voor de hand. Dan kan je wel Beenhakker met je achternaam heten, maar het stelt patiënten niet echt gerust.

In Venlo, de prachtige Limburgse stad waar ik woon, zit een fietsenwinkel genaamd ‘Roest’. Ik vraag mij af of de oprichter, Andre Roest (hij koos voor zijn achternaam), deze bedrijfsnaam bewust en als grapje heeft gekozen, of hier helemaal niet bij stilstaat. Niet direct aanstootgevend maar ook niet iets dat vertrouwen opwekt. Sta er dus bij stil hoe je bedrijfsnaam op anderen overkomt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven