B2C teksten zijn onmisbaar wanneer het op communicatie met het publiek aankomt. De B2C copywriter helpt je bij het schrijven van deze moeilijke teksten. Want laten we eerlijk zijn, Business To Consumer teksten schrijven vraagt veel meer tijd. Dit komt omdat het publiek veel breder is en verschillende niveaus kent.
De B2C tekstschrijver houdt rekening met alle lagen van de bevolking. Wil je op een toegankelijke manier communiceren met je doelgroep, en hierbij je producten, diensten of merk onder de aandacht brengen? Richt je op de juiste communicatie en commerciële teksten.
Menselijke consumenten reageren anders dan bedrijven

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?
Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?
Een bedrijf is geen mens, hoewel er wel mensen achter schuilgaan. Het is echter een feit dat bedrijven anders op prikkels reageren dan menselijke consumenten.
Dit verklaart waarom B2C copywriting heel anders in elkaar steekt dan B2B communicatie. De benadering heel anders, waarbij vooral de toonzetting een belangrijke rol speelt.
De toon bepaalt of een klant bereid is om zich meer in de inhoud van een webpagina te verdiepen. Wanneer de toon verkeerd is of niet aanspreekt dan zal de consument de website verlaten. Hij kijkt liever bij een concurrerende website, waar hij misschien wel een aankoop doet. Het is als B2C tekstschrijver dus belangrijk om inzicht in het consumentengedrag te hebben.
Hoe we dit aanpakken
Wat zet een consument ertoe aan om een online zoektocht te starten? Wat wil hij kopen, wanneer, waarom en op welke manier doet hij dit? Consumentengedrag kan erg ingewikkeld zijn. Maar het is wel belangrijk om hier inzicht in te krijgen, want dit bepaalt de manier van communiceren.
Als B2C copywriter houd ik me continu bezig met het consumentengedrag. Ik geef toe dat dit niet eenvoudig is, want gedragingen zijn van verschillende factoren afhankelijk. Daarnaast heeft de omgeving en de economie ook een invloed op het gedrag. Denk maar eens aan duurzaam consumentengedrag, iets dat de laatste jaren sterk naar voren is gekomen. Maar 20 jaar geleden nauwelijks een rol speelde.
Ben je toe aan het laten schrijven van B2C teksten? Dan kun je erop vertrouwen dat je teksten, blogs of artikelen ontvangt die aansprekend voor de doelgroep zijn.
Zoekmachineoptimalisatie toepassen
Met meer dan zes miljoen Nederlandse websites groeit de online concurrentie. Houd er rekening mee dat er de komende jaren nog veel meer websites bijkomen. Dit zouden er tegen het jaar 2040 makkelijk meer dan 12 miljoen kunnen zijn. Een verdubbeling, maar dat is wel de realiteit.
Dit betekent dat je steeds meer concurrenten erbij krijgt. En dat je ook steeds meer je best moet doen om die voor te blijven.
Het is frustrerend om te zien dat sommige bedrijven, websites of webshops hoog in Google scoren. En dat het jou op bepaalde zoektermen niet gelukt. Wat doe je verkeerd? In principe doe jij niet veel verkeerd, maar doet je concurrent juist heel veel dingen goed.
Het wordt tijd om het roer binnen je bedrijf of website om te gooien. Vanaf nu ga jij ook die dingen goed doen, waardoor je hoger in de organische zoekresultaten scoort. Dit doen we middels zoekmachineoptimalisatie. Houd rekening met drie verschillende pijlers:
- Content
- Technische optimalisatie
- Linkbuilding
Waarom content het belangrijkste onderdeel is
Het hele internet bestaat uit content. Kijk maar eens naar andere B2C websites en hoeveel content ze delen. Het grootste gedeelte van content betreft teksten. Dit kan in de vorm van blogs, nieuwsberichten, omschrijvingen, dienstenpagina’s of iets anders zijn.
Geschreven content wordt aangevuld met foto’s, video’s en soms audio. Allemaal geweldige manieren om teksten kracht bij te zetten.
Zonder content zou het internet er heel leeg uitzien. Eigenlijk zou het dan geen bestaansrecht hebben. Het is dan ook niet zo vreemd dat zoekmachines elke dag op zoek zijn naar kwalitatieve content. De inhoud van een tekst moet aansluiten bij de zoekvraag van een gebruiker.
Door SEO teksten te publiceren voorzie je het publiek van de juiste inhoud. Hierdoor scoor je hoger in de organische zoekresultaten. Het is niet gezegd dat een enkele SEO tekst je topposities oplevert. SEO is niet voor ongeduldige mensen. Je moet hier gedurende enkele maanden aandacht aan besteden, maar ook de komende jaren door blijven gaan.
Laat B2B teksten schrijven die aansluiten bij de zoekvraag van de doelgroep. SEO teksten scoren altijd beter.
Wat we met linkbuilding doen
Er zijn nog steeds veel marketeers en SEO-bureaus die linkbuilding uitvoeren. Hier zijn we zelf een beetje voorzichtig mee. Google geeft al enkele jaren aan dat je niet mag betalen voor backlinks. Doe je dit wel, bijvoorbeeld in de vorm van een blogpost, dan moet hier de markering gesponsord bij staan. Dat verzuimen veel marketeers, waardoor dit uiteindelijk negatief voor je rankings kan uitpakken.
Je zal niet de eerste en zeker niet de laatste website zijn die, na het toepassen van linkbuilding, wordt afgestraft. Ik heb websites gezien die van een eerste positie in Google naar de 20e positie zakten. Sommige websites verdwenen zelfs helemaal uit te zoekresultaten.
Pas toen ze de betaalde backlinks lieten verwijderen, stegen ze weer inrank in. Maar ondertussen liepen ze heel veel bezoekers en omzet mis.
Liever bouwen we, samen met je bedrijf of website, een natuurlijk linkprofiel op. Dit doen we door het creëren en publiceren van de beste SEO content. En dan vooral deelbare content, want hiermee bouw je een linkprofiel op. Precies zoals het hoort.
De website technisch optimaliseren
Een goede B2C tekstschrijver helpt je niet alleen met het creëren van de juiste teksten, maar ook wanneer het op technische optimalisatie aankomt. Een website moet een korte laadtijd hebben, mobielvriendelijk zijn en over een goede navigatiestructuur beschikken.
Met dit soort zaken kunnen we je helpen. Binnen het team vind je namelijk niet alleen de beste SEO tekstschrijver maar ook een webdesigner.
Vraag meer informatie aan
Samenwerken met dé B2C copywriter? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan. Hierop vind je alle informatie omtrent de tarieven en werkwijze.

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.