Automotive marketing – voor autobedrijven

Speciaal voor autobedrijven is er automotive marketing. Gericht op het zichtbaar maken van de website, maar natuurlijk ook het realiseren van meer websitebezoekers. Dit is geschikt voor garagehouders, autodealers, leveranciers van auto-onderdelen of tankstations.

Het promoten van een autobedrijf

De automotive branche is aardig groot en blijft zich maar uitbreiden. Nieuwe trends zijn de elektrische auto, car sharing en zelfrijdende auto’s. Natuurlijk spring je hier als autobedrijf goed op in, op welke manier dan ook. Hoe maak je echter je klanten of opdrachtgevers duidelijk wat je te bieden hebt?

Het promoten van een autobedrijf is niet zo eenvoudig. Adverteren in kranten of tijdschriften is niet meer van deze tijd. Automotive marketing richt zich voornamelijk op het online gebeuren. Via het internet bereik je een veel grotere doelgroep. Voordeel van online automotive marketing is ook nog eens de lagere kosten.

Automotive marketing: het volgen van de consument

Meer dan 75% van de consumenten zoekt een nieuwe auto, auto onderdelen of services via het internet. Denk hierbij aan reparatie van de auto (garage), autospuiterij, APK, aanschaf nieuwe auto, onderdelen bestellen maar ook de locatie van een tankstation of wasstraat.

Het is echt niet meer van deze tijd om te denken dat klanten je vanzelf vinden. Zichtbaar zijn betekent de consument volgen. Aangezien de consument zich op het internet begeeft is het niet meer dan logisch om je als autobedrijf hier ook te profileren.

Uit de praktijk blijkt dat een online zichtbaarheid veel succesvoller is dan adverteren in een autotijdschrift of de plaatselijke media.

Online marketing voor autobedrijven

Automotive marketing bestaat uit verschillende (online) marketingtechnieken. Misschien wel het belangrijkste is SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Dit richt zich op een goede positie in de organische zoekresultaten. Zo wordt de website van het autobedrijf veel beter gevonden. Dit betekent automatisch meer websitebezoekers en een hogere conversie.

Adverteren in zoekmachines is ook lucratief, maar alleen wanneer dit op een goede manier gebeurt. Wie bovenaan in de organische zoekresultaten staat hoeft in principe niet adverteren. Een eerder onderzoek heeft laten zien dat een bedrijf dat bovenaan in de zoekresultaten stond meer kliks op de organische resultaten dan op de betaalde resultaten kreeg. Dit laat maar weer eens zien hoe belangrijke het is om bovenaan in zoekmachines te staan.

Andere technieken zijn linkbuilding, mobielvriendelijkheid, een snelle laadtijd, social media marketing en e-mail marketing.

De kosten van automotive marketing

Wat moet automotive marketing kosten? Hier is geen eenvoudig antwoord op. Elk autobedrijf heeft zijn eigen budget. Dit budget bepaalt de hoeveelheid werk die een marketingbureau uit kan voeren. Bij het inhuren van een marketingbureau moet je al snel denken aan bedragen van € 200-€ 1000 per maand.

Daarnaast draait het om de eigen wensen en gedachten. De een zweert bij het inhuren van een marketingbureau terwijl de ander in de gaten heeft dat dit niet alles is. Veel taken die een marketing bureau heeft kun je namelijk zelf uitvoeren of het kan veel goedkoper.

Content is het belangrijkste onderdeel van automotive marketing

Een bedrijfswebsite zonder content kun je geen website noemen. Content is de inhoud van de website oftewel teksten, media en documenten. Natuurlijk vormen teksten het belangrijkste onderdeel. Hiermee overtuig je de websitebezoeker en haalt deze over tot het opnemen van contact of het afnemen van een dienst/ aankopen van een product.

Content zorgt ook nog eens voor een goede zichtbaarheid in zoekmachines. Met zeer goede content sta je hoger in de zoekresultaten. Dit levert natuurlijk veel meer bezoekers en een hogere omzet op.

Wist je dat veel marketingbureaus een SEO tekstschrijver inhuren? Of hier een stagiaire voor in dienst hebben? Het moet zo goedkoop mogelijk, zodat het marketingbureau de meeste winst behaalt. Je kunt je voorstellen dat de allergoedkoopste tekstschrijver of die stagiaire niet echt kwaliteit levert.

Een SEO tekstschrijver inschakelen

Wil je het echt goed aanpakken met betrekking tot automotive marketing, dan spreid je de taken en kosten. Dit betekent dat een marketingbureau niet altijd noodzakelijk is. Ben je technisch aangelegd en weet je hoe je de website optimaliseert? Hier heb je het marketingbureau niet voor nodig.

Weet het autobedrijf zichzelf zichtbaar te maken op sociale media en kan deze zelf e-mails of nieuwsbrieven versturen? Ook dit bespaart op de kosten. Maar SEO content, dat is een ander verhaal. Schakel hiervoor geen automotive marketingbureau in. De kans is namelijk groot dat deze als tussenpersoon optreedt. Je betaalt dan de SEO tekstschrijver en het marketingbureau: dubbele kosten.

Neem liever rechtstreeks contact op met de SEO tekstschrijver. Dit communiceert ook nog eens een stuk beter.

Automotive marketing direct toepassen

Start vandaag nog met automotive marketing. Ontdek hoe teksten een positieve invloed op de bedrijfswebsite hebben. Ze tillen de website naar een hoger niveau. Dit is belangrijk want een hoge positie in de zoekresultaten levert veel meer op.

Het rechtstreeks inhuren van een SEO tekstschrijver is de beste investering voor autobedrijven. Meer weten over de werkwijze of de kosten? Vraag gerust om meer informatie.