Artikel marketing: de voor- en nadelen

Al eens van artikelmarketing gehoord? Dit is een methode om je website hoger in Google te krijgen. Feitelijk zou je het als een van die vele SEO trucjes kunnen zien. De vraag is of artikel marketing werkt en wat hier de voor- en nadelen van zijn. Daar ga je vandaag meer over lezen, zodat je weet of deze techniek iets voor jou is.

Bloggen op externe sites

Je plaatst regelmatig een nieuwe blogpost, artikel of een ander stukje tekst op je eigen website. Een goede keuze want regelmatig nieuwe content betekent dat je actief blijft. Google houdt van actieve websites en zal je hierdoor beter beoordelen.

Tegenwoordig is het helemaal de trend om te bloggen op externe sites. Dit betekent dat je de blogpost niet op je eigen website maar op die van iemand anders plaatst. Waarom zou je dit doen? In veel gevallen gebeurt dit om backlinks naar je eigen site te krijgen. Jaren geleden werd dit als dé SEO-techniek gezien. Inmiddels kijkt Google hier strenger naar, juist omdat er binnen artikel marketing wordt betaald voor het verkrijgen van backlinks.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het gevaar van artikel marketing

Artikel marketing is dus het plaatsen van artikelen op een andere website. In het begin lijkt dit onschuldig, maar er schuilt een groot gevaar achter. Omdat artikel marketing zo populair is duiken er steeds meer websites op die dit aanbieden. Soms staat dit ook wel bekend onder de noemer linkfarm. Toch is een linkfarm wat anders, dit is namelijk een netwerk van verschillende websites die naar elkaar linken.

Kijk je naar artikel marketing dan zijn hier wel wat aanbieders in. Bij dit soort aanbieders kun je gratis of betaald je artikeltje plaatsen. Denk goed na of je artikelmarketing wel toe wil passen. Google heeft dit SEO-trucje echt wel in de gaten en treedt hier steeds meer tegen op. Het grote gevaar: wanneer Google je in de smiezen heeft dan zak je weg in de zoekresultaten.

Voordelen van artikel marketing

Natuurlijk heeft artikel marketing wat voordelen, mits je het ook goed toepast. Dankzij deze methode bouw je naamsbekendheid op en ontvang je meer websitebezoekers. Hiervoor moet je wel kritisch te werk gaan. Bijvoorbeeld niet teveel artikeltjes op korte termijn op externe websites plaatsen. Eén tot drie artikeltjes per week is meer dan voldoende. Meer artikelen wordt al snel als spam gezien.

Wil je aan branding (naamsbekendheid) doen dan biedt artikel marketing ook wel wat voordelen. Je hoeft dan niet eens een linkje naar je website in het artikel te plaatsen, het gaat puur om het vermelden van je bedrijfsnaam. Hoe vaker je bedrijfsnaam in Google voorkomt, hoe beter je als een autoriteit wordt gezien.

Dit zijn de nadelen

Je hebt hierboven al wat over de nadelen van artikelmarketing kunnen lezen. Er schuilt een gevaar in, daar moet je wel bewust van zijn. Het tweede nadeel is dat artikel marketing ontzettend veel tijd en geld kost. Je moet namelijk verschillende artikeltjes of blogs (laten) schrijven. Vervolgens de juiste websites benaderen en hier de artikelen aanbieden.

Dat dit veel geld kost is wel te verklaren. Schrijf je zelf geen teksten dan laat je dit door een tekstschrijver doen. Dat kost natuurlijk geld. Soms moet je ook betalen voor het plaatsen van een tekst of blogpost. Dit betaal je dan aan de website die je artikel gaat plaatsen. Kosten variëren van € 10 tot € 100 per aangeboden artikel. Sommige websites vragen meer waardoor de prijzen flink op kunnen lopen.

In de praktijk kan dit er zo uitzien:

  • € 25 tot € 50 voor een artikeltje van 300 woorden
  • Gratis tot € 50 voor het plaatsen van het artikel op een externe website

Het is verstandig om vooraf te vragen wat je moet betalen. Dit komt omdat artikel marketing tegenwoordig lang niet meer zo effectief is als vroeger.

Onderdeel van contentmarketing

SEO oftewel zoekmachine optimalisatie is erg belangrijk. Het helpt namelijk aan een betere zichtbaarheid én vindbaarheid in zoekmachines. SEO bestaat uit verschillende pijlers. Elke pijler bevat weer verschillende technieken. Artikel marketing is als volgt ingedeeld:

SEO –> content marketing –> artikel marketing

Contentmarketing is misschien wel de belangrijkste pijler van SEO. Het hele internet is op content gebouwd en hiermee onmisbaar. Deel je de juiste content dan word je zeker gevonden in zoekmachines.

Maar ja, wat is goede content? Ten eerste draait het om kwaliteit. Een artikel of blogpost moet op een bepaalde manier zijn opgebouwd.  Prijs is belangrijk maar kijk ook naar de kwaliteit. Je wil tenslotte dat je die investering er weer uithaalt.

Wil je een tekstschrijver inzetten voor artikel marketing (voor teksten van de eigen website), kijk dan vooral naar de vindbaarheid van de tekstschrijver zelf of de resultatenvan het werk.

O ja, ik vergeet bijna mijn tweede tip. Het draait niet alleen om kwaliteit maar ook om hoeveelheid. Met een enkel artikeltje ga je er niet komen, Google wil zien dat je ook echt actief bent. Bedenk dus van te voren hoe je deze vorm van marketing gaat aanpakken en bepaal gelijk je budget. Met een goede planning kom je er wel.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.