Apple Search & SEO – zoekmachine

In 2015 liet Apple voor het eerst weten dat het bezig was met een zoekmachine crawler. Ondertussen lijkt het er sterk op dat het bedrijf binnenkort zijn eigen zoekmachine lanceert. Kan Apple Search concurreren met Google search? Waarschijnlijk niet, maar het is wel verstandig om je alvast te verdiepen in Apple Search & SEO. Beter te vroeg dan te laat.

Apple Maps en Apple Search Ads

Apple Search is het logische gevolg op Apple Maps en Apple Ads. Vanaf 2020 is Apple Maps in de VS beschikbaar, later wordt dit naar een aantal andere landen uitgerold. Maps is geheel zelf door Apple opgebouwd, dit hebben ze gedaan door miljoenen kilometers te rijden. Er wordt dus geen gebruikgemaakt van het concurrerende Google Maps.

Apple Search Ads helpt ontwikkelaars om hun applicatie bovenaan de zoekresultaten binnen Apple Store te krijgen.  Dan nu het vermoeden voor het lanceren van Apple search: het bedrijf heeft in 2020 veel vacatures voor search software engineers uitstaan. Ook is bekend dat een Apple bot steeds vaker websites aan het crawlen is.

Overigens is dit onder andere voor Apple Spotlight Search, toegankelijk vanaf de bovenkant van het startscherm van de iPhone. IPhone bezitters maken echter zeer weinig gebruik van Apple Spotlight Search. Dit kan de reden zijn waarom er een geheel eigen Apple zoekmachine komt.

De werking van Apple Search

Kijk je naar Apple Maps dan heeft deze eenzelfde interface als Google Maps. Apple Search zal dan ook op een vergelijkbare manier als Google Search werken. Toch kan het algoritme wel verschillen, dit is ook bij zoekmachines Bing en Yahoo! te zien. Dit betekent dat er met betrekking tot SEO misschien wat andere handelingen nodig zijn, al zal dit niet veel verschil maken.

Standaard zoekmachine voor iPhone

Wordt Apple Search de nieuwe standaard zoekmachine voor iPhones? Met de uitspraak standaard moet je een beetje uitkijken, Google is eerder al gedwongen om aan Android gebruikers de keuze te laten maken welke standaard browser/zoekmachine ze willen gebruiken. Voorheen was dit standaard altijd de Google zoekmachine, nu kunnen gebruikers kiezen uit Bing, Yahoo! of welke zoekmachine dan ook.

Vanwege Europese regelgeving is de kans dan ook zeer klein dat Apple Search de standaard voor iPhones wordt. Ik ben ook zeer benieuwd of iPhone bezitters uiteindelijk de voorkeur geven aan Apple Search of het toch bij de vertrouwde Google zoekmachine houden. Wat de boer niet kent…

Apple Search & SEO

Nu de vraag: moet je de website optimaliseren voor Apple Search? SEO houdt in dat je de website op een dergelijke wijze optimaliseert dat deze beter geïndexeerd wordt. Dit betekent het delen van goede content, technische optimalisatie en, hoewel ik hier minder fan van ben, actieve linkbuilding.

Over dit laatste wil ik nog wel wat kwijt. Linkbuilding is het actief verzamelen van backlinks, hier wordt vaak voor betaald. Google probeert betaalde backlinks te weren. Ik ken aardig wat websites die op betaalde backlinks flink zijn afgestraft. Ik zou hier dus een beetje voorzichtig mee zijn. Hoe de Apple zoekmachine hier straks mee omgaat, dat laat ik nog even in het midden.

Goed, terug naar Apple search & SEO. Nee, je hoeft je website hier niet voor te optimaliseren. Wanneer je website namelijk al goed scoort in Google scoort dan kun je ervan uitgaan dat deze ook goed scoort in de Apple zoekmachine.

Blijf goede content delen

Het belangrijkste onderdeel van SEO is en blijft content. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je website zoekmachinevriendelijk is en een niet al te lange laadtijd heeft. De moderne mens heeft minder geduld dan vroeger, houd hier rekening mee.

Wanneer de website technisch in orde is en je deelt regelmatig goede content dan zie je de positie in de Apple zoekmachine of Google stijgen. Dit lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe deel je goede content? Door naar de zoekvraag van je doelgroep te kijken. Sluit hier zo goed mogelijk op aan middels goed geschreven artikelen of teksten.

SEO tekstschrijver inschakelen

Vind je het creëren van SEO content lastig? Je bent niet de enige: het is en blijft moeilijk om boven je concurrent uit te steken. Vaak zie je dat concurrenten heel veel content delen. SEO heeft echter niet alleen met veel content te maken maar ook met kwalitatieve content. Het is dus een mix van beiden.

Een SEO tekstschrijver helpt je met het creëren van de beste content voor je website/ webshop. Al vele jaren ben ik actief als SEO tekstschrijver, blogger maar ook als social media content creator. Werk je graag aan je online zichtbaarheid? Neem dan gerust contact op (onderaan deze pagina kan dit).

Apple zoekmachine en de gevolgen voor andere zoekmachines

Google is de grootste en meest gebruikte zoekmachine wereldwijd. Hierna volgen Bing en Yahoo!. Heeft de komst van de Apple zoekmachine nog gevolgen voor andere en kleinere zoekmachines? Ja, zo zouden de kleinste zoekmachines hier sterk onder kunnen lijden.

Er wordt ook wel gezegd dat zoekmachine DuckDuckGo dit gaat merken maar die mening deel ik niet. DuckDuckGo is namelijk een zoekmachine die de privacy van zijn gebruikers respecteert en het surfgedrag niet voorlegt. Mensen die behoefte hebben aan deze privacy vinden dit waarschijnlijk niet binnen de Apple zoekmachine.

Zo neem je contact op

Dit artikel werd aangeboden door de ervaren SEO tekstschrijver Bianca. Ik houd me niet alleen bezig met het creëren van SEO content; ook de werking van zoekmachines, websites en social media heeft mijn aandacht. Heb je vragen over een goede online vindbaarheid of wil je meer weten over de werkwijze of kosten? Stuur gerust een e-mail of bel.