Analyse sitemap: haal hier de beste informatie uit

Elke website zou een sitemap moeten hebben. Het is een blauwdruk van de site, waarmee je zoekmachines te hulp schiet. De spiders kunnen dankzij de sitemap niet alleen de website en afzonderlijke URL’s vinden maar ze ook beter indexeren.

Met deze map vertel je zoekmachines welke pagina’s online staan en welke het belangrijkst zijn. Binnen SEO is dit onderdeel vaak een ondergeschoven kindje. Zonde want het helpt je aan een betere zichtbaarheid. Start vandaag nog met een analyse van de sitemap.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Vier verschillende sitemaps

Nagenoeg iedereen is bekend met de XML-sitemap. Dit is de normale versie en omvat alle URL’s op je website. Het gaat niet alleen om blogs maar ook om de homepage, dienstenpagina, contactenpagina of welke pagina dan ook.

“Een XML-sitemap is de index van je website”

Als tweede is er de afbeeldingen-sitemap, die op bijna elke website van toepassing is. Wanneer je afbeeldingen op je website hebt staan dan staan ze ook in deze map. Google begrijpt op deze manier welke afbeeldingen op je website staan en voor indexering geschikt zijn.

De video-sitemap is met name bedoeld voor websites die veel video’s delen. Het helpt Google om video inhoud op webpagina’s te indexeren.

Een nieuws-sitemap is bedoeld voor door Google goedgekeurde nieuwswebsites. Dit type sitemap helpt Google om content in Google Nieuws te tonen. Voor normale websites is deze map niet interessant, want het voegt niets toe.

Maximaal 1000 items per sitemap

Hoe meer content op je website, hoe groter de sitemap wordt. Wanneer je deze map handmatig aanmaakt ben je al snel geneigd om alles in een en dezelfde map te stoppen. Dit maakt het voor Google en andere zoekmachines lastig om er informatie uit te halen.

Het advies is om maximaal 1000 items per sitemap toe te voegen. Bij een automatisch gegenereerde map staan er altijd maximaal 1000 items in, hier hoef je zelf niet naar te kijken. Maar wanneer je hem handmatig aanmaakt dan is dit wel een belangrijk aandachtspunt.

Tip: in de sitemap analyse let je altijd op het aantal items dat erin staat. Maak het zoekmachines makkelijk!

Analyse sitemap uitvoeren

Beschikt je website over een sitemap en werkt deze optimaal? Met de hulp van een online tool voer je een analyse over je sitemap uit.

Seomator.com is een van die tools. Voer de URL van je site in en wacht enkele seconden. Als het goed is krijg je bij teststatus te zien ‘test is mislukt’ en bij testinfo ‘Sitemap gevonden op een andere URL’. Het klinkt allemaal heel negatief maar eigenlijk is dit prima. Dit betekent namelijk dat de tool een sitemap, behorende bij de website, heeft gevonden. Je weet nu ook via welke URL de map bereikbaar is.

Kopieer deze URL en voer hem in de balk in, klik hierna op test uitvoeren. Wanneer de test is geslaagd zie je de responscode en de grootte van de map.

Responscode 200 betekent dat de map succesvol werkt. Elke andere code duidt op een probleem.

Is een sitemap wel nodig?

Het is niet zo dat een sitemap verplicht is. Wanneer de webpagina’s correct aan elkaar gekoppeld zijn, dan kunnen de crawlers hun weg moeiteloos door je site vinden. Dit betekent dat het grootste gedeelte van de pagina’s geïndexeerd wordt.

Helaas is het bijna onmogelijk alle pagina’s aan elkaar te koppelen. Intern linken is een goede manier van koppelen, maar dit moet wel goed gebeuren. Wanneer je vanuit een blogpost naar geen enkele andere pagina binnen de site kan linken, dan ontstaat er geen interne koppeling. Hierdoor kunnen crawlers deze nieuwe pagina niet goed vinden. Een sitemap vertelt de crawlers dat de pagina wel degelijk bestaat.

Met andere woorden: een sitemap is niet verplicht en wanneer je goede koppelingen hebt staan dan is het ook niet nodig. Maar om alle problemen uit te sluiten is het altijd beter om toch voor een sitemap te kiezen.

De sitemap van concurrenten analyseren

Een van mijn favoriete bezigheden is de sitemap van concurrenten bekijken en deze analyseren. Hier kun je namelijk heel veel informatie uithalen. Je ziet welke pagina’s je concurrenten onlangs hebben gepubliceerd of aangepast. Het voordeel hiervan is dat je werkelijk alles ziet, dus ook de pagina’s die nog helemaal niet geïndexeerd zijn. Of de pagina’s die via de homepage of het menu niet bereikbaar zijn.

Waarom zou je dit doen? Omdat het je informatie geeft over de activiteiten van je concurrent. Hoe actiever hij of zij is, hoe meer zorgen jij je moet maken. Actievere concurrenten hebben namelijk een grotere kans om jou in Google te overtreffen. Zorg dus dat jouw sitemap vaker een update ontvangt dan die van je concurrent.

Geblokkeerd door de concurrent

Je concurrent kan je van diens website blokkeren, zodat je hier geen toegang meer hebt. Dit vraagt veelal een IP-blokkade en is via verschillende manieren te omzeilen, bijvoorbeeld middels een dynamisch IP adres of een VPN.

Wat hij of zij nooit kan doen is de toegang tot de sitemap blokkeren. Dit maakt het ideaal om bij woedende concurrenten toch aan de nodige informatie gekomen. Dat vinden ze misschien niet leuk maar het is jouw doel om altijd hoger in Google te scoren. Dit levert meer bezoekers en ook een hogere omzet op. Eerlijk is eerlijk, ondernemen gaat immers over geld verdienen en niet over geld weggeven. Je bent tenslotte geen Sinterklaas.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.