Het succes van een AMA (Ask Me Anything)

Steeds meer bedrijven bieden een AMA-sessie aan. Klanten hebben de mogelijkheid om allerlei soorten vragen te stellen. AMA staat dan ook voor Ask Me Anything (vraag mij alles). Geen vraag is te gek, zolang het maar ‘door de beugel kan’.

Heb je als ondernemer al eens een AMA georganiseerd?  Ben je hier nog niet bekend meer, dan raad ik aan om even door te lezen. Het is namelijk de ideale methode om voor meer betrokkenheid te zorgen. En juist dat levert nieuwe klanten en meer omzet op.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

AMA op social media

AMA’s kom je voornamelijk op social media tegen. Maar je kunt het eventueel ook via je website organiseren.

AMA is een interactieve post, iets dat je voornamelijk in Instagram Stories of op Facebook Live voorbij ziet komen. Ook op Twitter, LinkedIn en Reddit zijn AMA’s populair.

Er zijn verschillende soorten AMA’s.

  • De allereerste Ask Me Anything was gebaseerd op tekst.
  • Via Instagram Stories is het mogelijk om een AMA op basis van een afbeelding te maken.
  • Via Twitter en LinkedIn worden linkjes naar AMA’s in de vorm van live gesprekken (audio) gedeeld.

Sociaal naar je publiek luisteren

Een AMA is niks anders dan via social media naar je publiek luisteren. Wat willen ze over je bedrijf weten, hebben ze tips, hoe kijken ze je tegen je producten aan of vinden ze je diensten wel interessant genoeg? Misschien vinden ze de lay-out van je website niet mooi, ben je te duur of vinden ze jou als ondernemer niet zo vriendelijk.

Een AMA levert waardevolle informatie voor bedrijven op. Bovendien krijgt het publiek antwoord op dringende vragen. Daarnaast geef je het publiek een kijkje achter de schermen, want ze mogen vragen wat ze willen. Uiteraard bepaal je zelf hoe en op welke vragen je antwoord geeft.

Een luister- en spreek AMA

Welke soort AMA je opzet hangt van het platform af. Op Twitter en Reddit is het vrij gebruikelijk om een luister- en spreek AMA op te zetten. Het voordeel hiervan is dat je als spreker niet zichtbaar bent voor het publiek. Hierdoor kun je elke medewerker binnen je bedrijf de AMA laten leiden. Het is ook geschikt voor ondernemers die liever achter de schermen blijven.

Het publiek wordt tijdens een luister- en spreek AMA niet door beelden afgeleid. Zo horen wel je stem, en dus ook de emoties in je stem. Dit kan de AMA net wat persoonlijker maken.

Een webinar als AMA organiseren

Het opzetten van een webinar vraagt iets meer voorbereiding. Tijdens een Ask Me Anything is het wel zo praktisch wanneer de webinar live wordt uitgezonden. Alle deelnemers zien jou op hun scherm. Deelnemers stellen vragen via de microfoon, maar je kunt ook gebruik maken van de chatfunctie of de vragenbox.

Het voordeel van een webinar is dat de deelnemers jou als ondernemer zien. Iemand recht in de ogen aan kunnen kijken is voor velen prettig, want het weerspiegelt de ziel. Je mis tijdens een webinar wel de non-verbale communicatie.

Ask Me Anything via de Instagram vraagstickers

Een leuke manier om je doelgroep bij je bedrijf te betrekken zijn de Instagram vraagstickers. Dit zijn interactieve en creatieve elementen die je zeker eens moet uitproberen. Je hoeft niet met je gezicht op de camera en het is ook niet nodig om voor de microfoon te spreken.

De Instagram vraagstickers geeft je data vanuit de eerste lijn in handen. Je krijgt rechtstreeks feedback van je klanten of de doelgroep.

Je voegt een Instagram vraagsticker in je Instagramverhaal (Stories) toe. Je kunt het naar wens aanpakken, waarbij het publiek elke vraag kan stellen die het wil. Ze hoeven alleen maar op de sticker te tikken en een vraag te stellen. Jij als ondernemer tikt op de sticker om een antwoord te geven. Eenvoudiger kan het niet.

Upload eerst een verhaalfoto- of video en tik vervolgens op het stickerpictogram. Selecteer de sticker ‘Quastions (vragen). Voer een duidelijke CTA in zoals ‘stel me een vraag’ en publiceer het verhaal.

Het verhaal is gedurende 24 uur zichtbaar, houd hier rekening mee. Wanneer je wil dat het verhaal langer zichtbaar blijft dan moet je het als hoogtepunt markeren.

Live streamingdienst via Facebook of Instagram

Je kunt natuurlijk ook een AMA via de live streamingdienst van Facebook of Instagram organiseren. Het is aan te raden om de live streaming van tevoren aan te kondigen. Zo kan het publiek er rekening mee houden, zodat ze op het juiste tijdstip aanwezig zijn.

Wanneer je live gaat verschijnt dit ook bij je volgers bovenin hun tijdlijn, of ze ontvangen hier een pop-up melding van. Wanneer je live gaat ben je met je gezicht in beeld, en ook je stem is hoorbaar. Houd hier rekening mee want niet iedereen vindt dit prettig.

Wanneer je dit voor het eerst doet is het handig om dit eerst met een klein groepje te oefenen. Je wil immers niet tijdens de AMA met je mond vol tanden staan.

Een AMA op Discord

Onderzoek van tevoren of je doelgroep op Discord actief is. Discord is een platform waar voornamelijk gamers met elkaar communiceren. Het is ook zeer geschikt voor een AMA met betrekking tot crypto of andere zaken die momenteel spelen. Maar voor webwinkeliers of de meeste bedrijven die diensten aanbieden is Discord niet zo interessant.

Bij Discord bepaal je welke leden toegang hebben tot de deelkanalen. Een nadeel van Discord is dat er veel verschillende kanalen zijn, waardoor je het overzicht kwijtraakt. Ook kan het dat je bij het verkeerde kanaal bent aangemeld en hierdoor de doelgroep misloopt.

Telegram of WhatsApp

Telegram is een berichtendienst, vergelijkbaar met WhatsApp. Het grootste voordeel van Telegram is dat gebruikers hier anoniem kunnen zijn. Ze hoeven zich alleen maar te registreren met een zelfverzonnen gebruikersnaam. De echte naam en het telefoonnummer zijn niet zichtbaar.

Op Telegram vind je verschillende groepen. Sommige bedrijven starten op Telegram hun eigen groep. Dit is vooral interessant wanneer je populaire diensten of producten aanbiedt. Een AMA op Telegram organiseer je in de groep zelf.

WhatsApp is alleen geschikt voor vaste klanten die zich vrijwillig willen aanmelden. Op WhatsApp zijn gebruikers niet anoniem. Bovendien kun je binnen een WhatsAppgroep alleen mensen toevoegen, ze kunnen zichzelf niet uitnodigen of de groep binnenstappen. Een AMA via WhatsApp heeft dan ook een heel persoonlijke sfeer.

Voor welk kanaal je ook kiest, een AMA vestigt de aandacht op je bedrijf of aanbod. Houd rekening met de meest uiteenlopende vragen en dat je hier zo goed mogelijk antwoord op geeft.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?