Ai, alweer je website niet hoger in Google + tips hoe je dit realiseert

Bijgewerkt: 16 september 2022

Wekelijks creëer je nieuwe content, je doet aan linkbuilding en je houdt je website gebruiksvriendelijk. Hoe kan het dan dat je website niet hoger in Google komt? Het is misselijkmakend om te zien dat je concurrenten wel hoger en hoger stijgen. Inmiddels lijkt het onmogelijk om hier nog bovenuit te komen.

Hoe kom je hoger in Google met je website? Waarschijnlijk steek je veel tijd in de verkeerde zaken. Dat je content creëert is oké, maar is dit wel de goede content? En zijn er geen dingen die je vergeten bent?

Help Google een handje om je website beter te beoordelen. Onderstaande tips krijg je van mij gratis.

Bovenaan staan is geweldig, maar moet niet je doel zijn

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Iedereen wil bovenaan in Google staan. Natuurlijk, een eerste positie is goed voor je omzet maar ook voor je ego. Je weet dat concurrenten jaloers zullen zijn, en je haalt de meeste bezoekers binnen. Hopelijk vertaalt zich dit ook naar een geweldig hoge omzet. Ja dat zou wel moeten, ik spreek uit ervaring.

Toch moet bovenaan in Google staan niet je primaire doelstelling zijn. Wanneer je alleen maar bezig bent met de eerste positie behalen, vergeet je heel veel andere belangrijke dingen. Bijvoorbeeld je klantenservice, social media marketing en het analyseren van bedrijfsdata.

Meld je aan bij het Google webmasterprogramma

Elke nieuwe website moet aangemelde worden bij het webmasterprogramma van Google. Het is geen verplichting maar wel beter voor de controle op het crawlen. Het webmasterprogramma is ook een goede manier om nieuwe URL’s in te dienen en oude URL’s weg te halen.

Wanneer je een beetje autoriteit hebt opgebouwd is het een zeer goede manier om nieuwe content binnen 15 minuten in Google te krijgen. Je moet wel bedenken dat niet alle nieuwe pagina’s direct geïndexeerd worden. Ik merk dat ongeveer de helft van de ingediende pagina’s binnen een kwartier in Google staan, de andere helft duurt wat langer. Google moet zijn tijd goed verdelen, je bent tenslotte niet de enige website.

Maak een sitemap aan en dien het bij Google in

Veel webmasters vergeten de sitemap. Dit is een overzicht van alle URL’s op je website, inclusief wat details. De zoekmachine spiders halen hier veel informatie uit. Zo weten ze welke nieuwe URL’s gepubliceerd zijn, maar krijgen ze ook informatie over de frequentie waarmee ze langs moeten komen.

Zorg dat je altijd een sitemap hebt. De Yoast plugin van WordPress maakt deze automatisch aan. Wanneer je van een ander CMS gebruik maakt dan kan het dat je de sitemap zelf moet aanmaken. Hier zijn verschillende online tools voor.

Dien de sitemap eenmalig bij Google in. Het is niet nodig om dit meerdere keren te doen, Google houdt de updates zelf bij. Heb je geen sitemap, dan wordt het voor zoekmachines heel lastig om te bepalen wanneer er nieuwe content op je site staat. Het is niet onmogelijk maar het verklaart wel waarom je website niet hoger in Google komt.

Creëer geweldige en waardevolle content

Weet je hoe je de website hoger in Google krijgt? Dat doe je door het creëren van zeer waardevolle content. Feitelijk moet inhoud van je website beter zijn dan die van je concurrent. Het is informatief, leest prettig en zet de lezer aan het denken.

Het is voor velen heel lastig om goede teksten te maken. Maar het is wel nodig, want het overtuigt niet alleen je bezoekers maar ook Google. Tekstuele content is vrijwel de enige manier om hoog in Google te scoren. Dit wordt een stuk lastiger met afbeeldingen, audio of video’s, simpelweg omdat zoekmachines moeite hebben om dit te scannen.

Je moet je dus met twee dingen bezighouden:

  • Content voor je bezoekers
  • Content dat begrijpelijk is voor Google

Content laten schrijven door een SEO-professional? Scrol naar beneden en vraag de tarievenkaart aan.

Maak gebruik van schema.org metatags

Microdata is een goede manier om meer in de organische zoekresultaten op te vallen. Het gaat hier om data die je aan de broncode van de webpagina toevoegt. Middels microdata vertel je zoekmachines welke pagina-elementen er zijn. Google kan deze elementen als afzonderlijke blokken of gegevens tonen.

Denk aan de auteursnaam of publicatiedatum, maar ook openingstijden, de prijs van een product of wanneer een evenement plaatsvindt. Met behulp van de website schema.org creëer je de juiste metatags.

Optimaliseer de afbeeldingen voor een snellere website

De laadtijd van de website is bepalend voor je ranking. Google vindt namelijk dat het geduld van de bezoeker niet op de proef moet worden gesteld. Elke webpagina moet binnen 2,4 seconden geladen zijn, het liefst nog sneller. De grootste vertraging zit hem in het laden van afbeeldingen en video’s.

Optimaliseer alle afbeeldingen op de site voor een laadtijd. Dit zorgt voor een betere gebruikservaring en een hogere kwaliteit van de website.

Schrijf minimaal 300 woorden, maar zeker niet teveel

Er was eens… een periode waarin iedereen monsterartikelen schreef. Deze artikelen bestonden uit meer dan 2000 woorden. De schrijvers dachten dat monster-artikelen beter in Google zouden scoren. Dit bleek niet waar te zijn, en kan tegenwoordig nadelig zijn voor je positie in Google.

Lange pagina’s hebben ook een langere laadtijd nodig, al helemaal wanneer er afbeeldingen bijstaan. Bovendien vervelen lange stukken tekst de bezoeker. Hij raakt zijn interesse kwijt en verlaat, zonder een actie, de website. Maak webpagina’s zeker niet te lang, maar ook niet te kort.

Ze zeggen wel eens dat een tekst uit minimaal 200 woorden moet bestaan. Dat is prima voor een productomschrijving of voor op de contactpagina, maar andere pagina’s mogen best langer zijn. Minimaal 300 woorden en eigenlijk nog minimaal 400 woorden, dat zou het meest ideaal zijn. Maar als je die extra woorden gebruikt om nutteloze informatie te geven, dan kun je ze beter achterwege laten.

Wel aan linkbuilding doen, oh nee toch niet

Ja wat is het nou: moet je nu wel of niet aan linkbuilding doen? Mijn kort antwoord: nee, niet doen. Linkbuilding is namelijk betalen voor backlinks. Wat je wel moet doen is het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel. Laat andere websites naar jou linken, maar alleen wanneer ze dit vrijwillig doen.

Hoe laat je websites naar jou linken zonder dat je hiervoor betaalt, aan linkruil doet of erom smeekt? Deel de allerbeste content. Wanneer je teksten informatief en nuttig zijn, en bovendien goed in Google scoren, dan gaan andere websites vanzelf die informatie delen.

Zo zag ik laatst dat Eneco een artikel van mij op Twitter deelde. En een politicus wist een van mijn blogs te vinden en deelde dit op social media. Bovendien kwam ik mijn website op die van een aantal tekstschrijvers tegen. Wanneer dit soort dingen gebeuren dan weet je dat je content goed is, en werken anderen aan jouw linkprofiel.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven