Het agrarische communicatiebureau

Bijgewerkt: 1 december 2022

De agrarische sector heeft het moeilijk. Het agrarisch terrein neemt gestaag af en het is voor boeren, veehouders en tuinders steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Een goed verhaal verbindt de agrarische sector, afnemers en consumenten met elkaar. Hierbij helpt het agrarische communicatiebureau.

Met betrekking tot communicatie kan er nog veel verbeteren. Er wordt heel veel gepraat en weinig geluisterd. Terwijl dit wel een onmisbaar onderdeel van communiceren is.

Een gebrekkige communicatie leidt tot onbegrip en verkeerde keuzes. Zit je in een situatie waarbij je als agrarisch bedrijf goed met het publiek wil communiceren? Schakel dan het agrarische communicatiebureau in.

De agrarische ondernemer op het internet

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Veehouderijen, akkerbouw, tuinbouw en andere agrarische bedrijven kom je op het internet tegen. Maar niet zo vaak als andere branches. Vaak heeft de agrarische ondernemer geen tijd om zich met het internet bezig te houden. Of weet niet zo goed hoe hij/zij met de doelgroep moet communiceren.

Daar komt nog bij dat het heel lastig is om nieuws omtrent de veehouderij, akkerbouw en tuinbouw te delen. Meestal is het de media die dit oppikt.

Jammer want wanneer je als agrariër rechtstreeks met het publiek communiceert laat je zien wie je bent en wat je doet. Niet alleen praktisch voor afnemers, maar ook voor eindklanten. Want die zijn wel degelijk geïnteresseerd in je bedrijf.

Schrijven over ontwikkelingen, diensten en producten

Hoe kan een agrarisch communicatiebureau je van dienst zijn? De agrarische tekstschrijver zorgt voor een goede inrichting van je website. Denk hierbij aan je homepage, de dienstenpagina of productpagina’s. Ook het schrijven van blogs draagt bij aan een betere communicatie. Bovendien zorgt dit voor een goede positie in de organische zoekresultaten (Google en andere zoekmachines).

Er zijn veel dingen om over te schrijven. Bijvoorbeeld de diensten of de producten die het agrarische bedrijf levert. Maar ook schrijven over nieuwe ontwikkelingen. Denk hierbij aan de aanschaf van nieuwe apparatuur, verduurzamen, een samenwerking aangaan of andere zaken die er toe doen.

Op andere manieren communiceren

Communiceren via de eigen website is de beste methode om het publiek in contact te blijven. Maar er is nog veel meer om de communicatie aan te gaan. Denk hierbij aan social media, een van de beste netwerken om het publiek op de hoogte te houden.

Op Instagram bevinden zich veel agrarische bedrijven. Die delen foto’s en video’s omtrent hun werkzaamheden, producten en diensten. Facebook is geschikt voor het delen van foto’s en video’s, in combinatie met tekst. Op Instagram kun je ook wel teksten delen maar gaat het om het visuele plaatje.

Ga je graag de discussie met de doelgroep op het publiek aan, of wil je het laatste nieuws omtrent het agrarisch bedrijf delen? Dan is Instagram een goede keuze. Let op met LinkedIn want dit is alleen geschikt voor het opbouwen van een zakelijk netwerk.

Communiceren kan natuurlijk ook middels nieuwsbrieven, nieuwsberichten en/of persberichten, een forum of op een andere website.

Digitaal adverteren en het effect hiervan

Het komt betrekkelijk weinig voor dat agrarische bedrijven digitaal adverteren. Wanneer er toch advertenties verschijnen dan wordt dit vaak door een overkoepelende organisatie gedaan. Deze organisatie komt op voor de belangen van veehouderijen en boeren, promoot het drinken van melk of geeft informatie over verduurzaming.

Veel boeren en agrarische bedrijven zien het niet zitten om digitaal te adverteren. Ze hebben hun vaste afnemers. Toch kan adverteren op het internet voor sommige bedrijven zinvol zijn. Bijvoorbeeld het bedrijf dat agrarische machines verkoopt. Of de particulier naar zijn bedrijf wil trekken.

De agrarische tekstschrijver

Het inschakelen van een agrarische tekstschrijver is geschikt voor:

  • Blogs voor je website
  • Homepage, dienstenpagina een andere pagina’s op je website
  • Social media posts
  • Nieuwsberichten of persberichten
  • Nieuwsbrieven en e-mails

En nog veel meer. Allereerst is het goed om te kijken wat de doelstelling is. Is het belangrijk om het publiek ergens bewust van te maken en de mening te beïnvloeden, of gaat het om een hoge positie in Google? Deel je informatie of gaat het om het promoten van het bedrijf of juist de verkoop van producten?

Als agrarische tekstschrijver denk ik met je mee wanneer het om de doelstelling gaat. Daarnaast kijken we hoe we dit gaan realiseren.

Kosten met betrekking tot agrarische communicatie

Agrarische communicatie gebeurt nog steeds te weinig. Terwijl dit wel een heel groot deel van ons voedsel betreft. Sterker nog, zonder agrarische sector zouden vrijwel alle producten niet eens gemaakt kunnen worden.

Het is tijd om meer aandacht aan agrarische communicatie te besteden. Zorg dat je op het internet aanwezig bent! Schakel de agrarisch trekschrijver in en laat tuinbouwteksten, veehouderijteksten of andere teksten schrijven. Laat je zien!


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven