Advertentie schrijven: voorbeeld en tips

Bijgewerkt: 3 maart 2023

Schrijf jij de perfecte advertentietekst? Dit blijkt toch moeilijker dan gedacht. Een advertentie schrijven vraagt kennis omtrent het adverteren, doelgroep, conversie en nog veel meer. Niets is vanzelfsprekend. In deze blog vind je een advertentie voorbeeld en heel veel tips.

Wat is een advertentie?

Een advertentie moet de lezer of het publiek overhalen om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld aankoop van een product, een offerte aanvragen of inschrijven voor een nieuwsbrief. Tegenwoordig adverteren bedrijven massaal op internet. Ook zijn advertenties in kranten, tijdschriften, op tv, radio of billboards nog steeds actueel.

Met online adverteren ben je het goedkoopst uit. Het bereik is ontzettend groot, je kunt heel gericht adverteren, alles is meetbaar en je hebt naar verhouding lage kosten. Wat een voordelen van online adverteren!

Een advertentie schrijven

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


De meeste bedrijven laten hun advertenties schrijven. Dat moet ook wel want hier is specialistische kennis voor nodig. Die kennis omvat het volgende:

  • De doelgroep
  • Locatie
  • Het medium
  • Bestemmingspagina
  • Doelstelling

Verder is er veel kennis over conversie optimalisatie nodig. Je wil immers dat zoveel mogelijk mensen op je advertentie klikken of actie ondernemen.

Wanneer je zelf advertenties schrijft moet je rekening houden met een langere periode die hier overheen gaat. Je moet de doelgroep bepalen, een medium kiezen, de inhoud bedenken, schrijven, schrappen en publiceren. Gemiddeld ben je tot wel 4 uur per advertentie kwijt.

Een voorbeeld van hoe het moet

Zoek je een advertentie schrijven voorbeeld? Hieronder vind je 4 voorbeelden van advertenties voor het internet, waarbij de advertentie in een zoekmachine of op een website wordt getoond.

De grootste collectie nieuwste mode, dat vind je nergens anders. Gratis verzending – levering binnen 48 uur.

Betaalrekening zonder kosten

  • Als nieuwe klant krijg je € 100
  • Actie geldig t/m 01-08-2023

Welke voordelen heeft TheNewBrave voor ondernemers?

Huur bij GarageStijl
Huur je eigen garagebox. Ideaal voor je kostbare auto, als opslag of als werkruimte. In alle grote steden verhuren we garageboxen.

Hieronder zie je een advertentie voorbeeld die wat langer is. Vaak verschijnen dit soort advertenties in een folder, krant of tijdschrift. Het kan ook dat ze op een website gepubliceerd worden.

Met beide benen in de volle grond

Elke dag in de frisse buitenlucht werken, eigen baas zijn en de koers van je bedrijf bepalen. Als boer pluk je de vruchten van het harde werken. De natuur is een cadeautje van moeder aarde. Jij maakt daar gebruik van.

Boeren zijn belangrijk want naast voedselproductie leveren ze ook grondstoffen voor medicijnen. Ben je één met de natuur, vind je het geen probleem om in het weekend te werken of misschien wel je vakantie anders in te plannen en leef je graag ruim en landelijk? Schrijf je in voor de opleiding ‘MBO Land- en tuinbouw’ of kom naar onze open dag.

Advertorial voorbeeld

Een adverorial is een advertentie, subtiel verpakt als redactioneel artikel. Hierdoor lijkt het alsof je een nieuwsbericht of blog leest maar eigenlijk is het niks anders dan een lange advertentietekst. Vaak kom je advertorials in kranten, tijdschriften en op nieuwswebsites tegen. Bovenaan of onderaan staat dan de tekst advertentie, advertorial of gesponsord.

Wanneer je advertorial voorbeelden zoekt moet je zeker eens in tijdschriften kijken, daar staat er altijd wel één.

Advertentie schrijven: enkele tips

Is het mogelijk om zelf een advertentie te schrijven? Ja, je kunt altijd een poging wagen. Al helemaal wanneer je ergens gratis mag adverteren. Dan is het de moeite waard om zelf schrijven uit te proberen.

Bekijk hoe je de perfecte advertenties schrijft.

1. Bepaal het medium waarop je de advertentie gaat plaatsen

Het maakt echt wel verschil of de advertentie bedoeld is voor een website, in een zoekmachine, op de radio, televisie of in een krant of tijdschrift. Misschien wil je buitenreclame maken, moet de advertentietekst op een product komen te staan of laat je de tekst door een vliegtuig door de lucht trekken. Met voldoende budget is alles mogelijk.

De meeste advertenties worden in zoekmachines, op websites en sociale media geplaatst. Kijk je naar offline adverteren dan zijn kranten en tijdschriften erg populair. Weet je al waar je wil adverteren? Denk hier goed over na want dat bepaalt de lengte, de inhoud en de schrijfwijze.

2. Je advertentiebudget vaststellen

Voordat je een advertentie schrijft moet je ook weten wat het totale budget is. Het heeft geen zin om een mooie advertentie voor een tijdschrift te schrijven zonder te weten dat dit misschien wel 2000 euro gaat kosten.

3. Doe onderzoek naar de doelgroep

Een advertentie schrijven vraagt kennis van de doelgroep. Misschien is de advertentie bedoeld voor jongeren of senioren. Het kan ook dat je je richt op moslims of juist op christenen. Of op ondernemers, mensen die in de zorg werken of huisvrouwen.

De doelgroep bepaal je door goed na te denken over de gemiddelde leeftijd van de ideale klant, waar deze woont (locatie) en welk taalgebruik deze hanteert.

4. Een pakkende titel of kop

Trek de aandacht met een geweldige titel (kop). De titel bepaalt of mensen op je advertentie klikken en deze willen lezen. Gebruik wat humor of een woordgrapje in de titel, maar overdrijf dit niet. Gaat het om een serieus onderwerp? Dan moet je er geen grappen over maken, bedenk in dit geval hoe je de aandacht op dit onderwerp vestigt.

Iets dat altijd goed werkt is iets van korting, cijfers in de titel plaatsen of verbazing opwekken.

5. Toon het probleem en de oplossing

Nu komt misschien wel het moeilijkste gedeelte van een advertentie schrijven: verdiep je in het probleem van de doelgroep. Dat probleem kan van alles zijn:

  • Behoefte aan een nieuwe smartphone
  • Kapotte schoenen
  • Op zoek naar een vakantie
  • Een gebroken hart (liefdesverdriet)
  • Nieuwsgierig naar de kosten van een fotograaf

Bespreek het probleem en laat zien dat jij de oplossing hebt of bent. Dat is een lastige want dit moet je zo beknopt en krachtig mogelijk beschrijven. Wanneer je hier te lang over uitweidt dan raakt de lezer zijn interesse kwijt.

6. Speel in op emoties

Het helpt altijd om in te spelen de emotie van de mens. De meest voorkomende emoties wanneer men advertentie leest zijn blijdschap, verlangen, verdriet, angst of liefde. Goede psychologische triggers zijn schaarste, maatschappelijk bewustzijn en wederkerigheid.

7. Een call to action

Wanneer je een advertentie voor een zoekmachine schrijft (adverteren in Google, Bing etc.) dan hoef je geen call to action te schrijven. Het mag wel maar meestal is het voldoende om alleen de advertentietekst te maken. Wanneer deze goed genoeg is dan klikken mensen vanzelf op de advertentie.

In andere gevallen moet je de lezer zien aan te zetten tot actie. Dit doe je middels een call to action (oproep tot actie). Bekende voorbeelden zijn:

  • Bestel nu
  • Neem contact met ons op
  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief
  • Ontdek meer op onze website

Een advertentie laten schrijven

Kom je er niet uit? Laat een advertentie schrijven. We besparen je de frustraties van het werken met tekstbureaus waar honderden tekstschrijvers zijn bij aangemeld. Vaak weet je niet met wie je communiceert, door wie je advertentie wordt geschreven en wat het uiteindelijk gaat kosten.

Bij Bianca Walraven heb je één aanspreekpunt. Je advertentietekst wordt door Bianca zelf geschreven of door een van de copywriters die door Bianca zelf zijn opgeleid. Want dat is wat we doen: alleen de allerbeste schrijvers in vorm kneden en exclusief in het bedrijf inzetten.

Vooraf is duidelijk wat het laten schrijven van een advertentie kost. Je betaalt achteraf nooit iets extra’s, bijvoorbeeld omdat het toch meer werk was. Kom op hé, zo flauw zijn we niet. Spreken we je snel over een samenwerking? Vraag de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven