Advanced SEO

De eerste basis van SEO is gelegd. Misschien is je website al redelijk zichtbaar in de organische zoekresultaten. Tijd voor de volgende stap: advanced SEO. Dit staat ook wel voor geavanceerd zoekmachine optimalisatie. Het gaat om technieken waar meer kennis voor vereist is. Vandaag laat ik je zien wat advanced SEO exact inhoudt.

Geavanceerde SEO: dit houdt het in

Waarom zou je voor advanced SEO kiezen? Omdat je hiermee de website goed optimaliseert. Een gebruiksvriendelijke en veilige website scoort hoger in de organische zoekresultaten.

Het verschil tussen ‘normale’ en geavanceerde SEO zit hem in de technieken. Normale SEO bestaat uit de volgende dingen:

  • Google laten weten welke pagina’s het niet mag crawlen
  • Unieke en beschrijvende paginatitels
  • Meta descriptions
  • Gestructureerde gegevens
  • Nuttige 404 pagina’s
  • Mobielvriendelijke website

Maar bovenal interessante en nuttige inhoud. Hierbij is het belangrijk dat je gebruik maakt van de juiste zoektermen. Teksten moeten makkelijk leesbaar en natuurlijk uniek zijn. Hierbij maak je gebruik van interne en externe links middels een ankertekst.

Geavanceerde SEO gaat een stuk verder. Mogelijk moet je hiervoor een expert inschakelen. Bekijk hieronder de advanced SEO technieken.

Duplicate content en canonieke pagina’s

Duplicate content staat voor dubbele inhoud op het internet. Je hebt interne en externe duplicate content. Wanneer dezelfde inhoud twee of meer keer op je website voorkomt dan spreek je van interne dubbele inhoud. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je een normale- en een printversie van een webpagina hebt. Maar ook wanneer de inhoud via verschillende URL’s te bereiken is.

Staat dezelfde content verspreid over twee of meerdere websites? Dan spreek je van externe duplicate content. Soms gebeurt dit onbewust, maar vaker nog bewust. Bijvoorbeeld omdat je een artikel van iemand anders overneemt (of diegene van jou). Dit kan met toestemming maar ook illegaal gebeuren.

Dubbele inhoud moet je zoveel mogelijk vermijden. Verwijder duplicate content. Geef eventueel middels de canonical tag aan welke webpagina origineel is. Zo zal Google de andere webpagina’s met dubbele inhoud niet indexeren. De canonieke tag meegeven kan alleen wanneer het om interne duplicate inhoud gaat.

Sitemaps

Maak Google duidelijk welke informatie je te bieden hebt. Een sitemap is een overzicht van beschikbare URL’s en eventuele verwijzingen. Sitemaps zijn belangrijk voor tekstuele inhoud maar bovenal voor het tonen van afbeeldingen, video’s en audio. Een sitemap geeft zoekmachines ook aanvullende informatie over bijvoorbeeld de updatefrequentie of nieuwste aanpassingen.

Veel CMS waaronder WordPress maken automatisch een sitemap aan, eventueel met behulp van een plug-in. In andere gevallen moet je die sitemap zelf aanmaken. Tot een beperkt aantal pagina’s kan dit middels een gratis tool. Dien de sitemap in ieder geval via het Google- en Bing webmasterprogramma aan.

Robots.txt

Gebruik de robots.txt om zoekmachines duidelijk te maken wat ze wel en niet mogen crawlen. Bijvoorbeeld sitemaps, je moet zoekmachines altijd aanmoedigen om deze mee te nemen. Van sommige inhoud wil je liever de toegang blokkeren. Bijvoorbeeld wanneer een pagina achter een inlog verborgen zit. Hiervoor gebruik je de noindextag.

Artikel dat uit meerdere pagina’s bestaat

Er komt een moment dat je een lang artikel maakt, bestaande uit meerdere pagina’s. In dit geval is het belangrijk dat er een logische volgorde in deze pagina’s zit. Elke pagina moet voorzien zijn van een ‘volgende’ en ‘vorige’ link. Hierdoor kunnen bezoekers makkelijker door het artikel bladeren. Bovendien begrijpen zoekmachines dat deze pagina’s bij elkaar horen.

Oneindig scrollen

Sommige webpagina’s bieden oneindig scrollen aan. Telkens wanneer je naar beneden scrolt verschijnt er weer nieuwe inhoud. Het probleem is dat zoekmachines dit soort pagina’s moeilijk kunnen begrijpen.

Het is aan te raden om vooraf te bepalen hoeveel inhoud op de pagina komt te staan. Oneindig scrollen kun je voorkomen door met meerdere pagina’s te werken. Verdeel de inhoud over verschillende component pagina’s en voorzie deze van een volledige URL. Maak op oneindige scrolpagina’s gebruik van replaceState of pushState. De eerste verandert de URL in de browser en zorgt ervoor dat de bezoeker niet terug kan. De tweede wijzigt de URL maar bewaart de oude zodat de bezoeker toch terug kan.

Meta titels en beschrijvingen

Onder normale SEO valt het gebruik van meta descriptions (beschrijvingen). Houd je je bezig met advanced het SEO dan zou je ook aan meta titels moeten denken. Een meta titel kan er anders uitzien dan de oorspronkelijke titel. Met een meta titel hoop je dat Google deze in de organische zoekresultaten toont. Dit kan de klikfrequentie zeker verhogen.

Tekst vetgedrukt of cursief

Ben je toe aan advanced het SEO? Kijk dan eens naar de opmaak van je artikelen. Belangrijke stukken tekst maak je vetgedrukt of cursief. Voordeel hiervan is dat lezers deze stukken tekst makkelijker kunnen scannen. Zo missen ze de belangrijke onderdelen zeker niet.

Heeft dit ook invloed op je positie in zoekmachines? Niet direct, maar het kan wel helpen. Wanneer je website gebruiksvriendelijk is dan maak je hem ook zoekmachinevriendelijk. Overdrijf het gebruik van vetgedrukte- en cursieve tekst zeker niet, dit kan uiteindelijk nadelig werken.

Weet wat je bezoekers willen

In het begin heb je een website gebouwd zoals jij hem voor ogen had. Waarschijnlijk heb je artikelen geschreven (of laten doen) waarvan jij dacht dat het goed was. Bij advanced SEO wordt het tijd om te kijken wat je bezoekers écht willen. Dit doe je allereerst door de website te analyseren. Welke artikelen zijn populair en welke kunnen de prullenbak in?

Vraag feedback aan je bezoekers en je klanten. Luister goed naar wat hun wensen of verwachtingen zijn. Creëer inhoud die je doelgroep aantrekt.

Gebruik social media

Advanced SEO gaat ook over het gebruik van social media. Niet direct bedoeld om je website te optimaliseren, wel ter promotie. Zorg dat je flink actief bent op social media, zo bouw je in ieder geval naamsbekendheid op. Via social media kun je weer linken naar je website. Hiermee trek je gelijk extra bezoekers en potentiële klanten aan.

Maak specifieke landingspagina’s

Het laatste advies met betrekking tot advanced SEO: creëer specifieke landingspagina’s. Een goede landingspagina bevat geen navigatie, hiermee voorkom je dat bezoekers naar andere pagina’s gaan. Verder bestaat deze pagina uit nuttige en relevante inhoud.

Als laatste een call-to-action zodat je de bezoeker aanzet tot actie. Bijvoorbeeld een product of dienst afnemen, een e-book downloaden of inschrijven voor de nieuwsbrief. Verwijs bezoekers vanuit social media, nieuwsbrieven, fora en andere bronnen door naar je landingspagina.

Hulp bij advanced SEO

Wil je dieper ingaan op zoekmachineoptimalisatie? Maak dan gebruik van geavanceerde SEO. Op veel gebieden kan ik je hierbij helpen. Bijvoorbeeld het schrijven van relevante blogs, landingspagina’s of social media posts. Maar ook bij het creëren van meta titels en descriptions.

Wat heb je nog meer nodig? Wil je de website technisch optimaliseren, dan werken we hiervoor samen met een van de gespecialiseerde partners. Neem voor de mogelijkheden contact op. Ook voor content: vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.

Volg Bianca op Instagram


Bianca Walraven is SEO content specialist.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy