Acquisitie betekenis & uitleg ‘acquisitie wordt niet op prijs gesteld’

Acquisitie is het werven van nieuwe klanten en opdrachtgevers. Binnen een vacature of personeelsadvertentie wordt vaak vermeld “acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld”. Weet je wat dat betekent? In dit artikel meer informatie over het ongevraagd benaderen van een bedrijf of consument of een vijandige overname.

Betekenis acquisitie

Een andere benaming voor acquisitie is verwerven of verkrijgen. Dit is een woord dat veel binnen de zakelijke wereld wordt gebruikt. Met acquisitie wordt dan ook bedoeld het verwerven of verkrijgen van een nieuwe klantenkring of opdrachten.

Acquisitie is een poging een product of dienst te verkopen.

Wat is koude acquisitie?

Er wordt ook wel gesproken van de term koude acquisitie. Dit is het ongevraagd benaderen van personen, met als doel iets te verkopen.

Met koude acquisitie wordt vaak de telemarketing bedoeld. Dit is de telefonische verkoop van goederen of diensten. Zowel in Amerika, Nederland als andere landen zijn er veel callcenters te vinden. Dit is een organisatie die zich specialiseert in het telefoonverkeer.

Koude acquisitie kan ook door middel van e-mail marketing, hoewel dit steeds minder vaak voorkomt.

Kritiek op koude acquisitie

Er is veel kritiek op telemarketing. Het leidt vaak tot irritatie bij beide partijen. Degene die lastiggevallen wordt kan soms grof of beledigend reageren, iets dat voor de telemarketeer geen prettige zaak is. Aan de andere kant begrijpen telemarketeers dat potentiële klanten veel lastig worden gevallen. Naar aanleiding van telemarketing is het bel-me-niet-register opgericht.

Wat is het Bel me niet Register?

Het bel-me-niet register vermindert ongevraagde telemarketing. Consumenten en bedrijven zoals eenmanszaken, maatschap of vof kunnen hun telefoonnummer laten blokkeren bij het bel-me-niet-register. Commerciële bedrijven mogen alle geregistreerde telefoonnummers niet meer benaderen. Ieder bedrijf of organisatie die zich bezighoudt met telemarketing moet vooraf controleren of een telefoonnummer staat ingeschreven in het bel-me-niet register.

Acquisitie bedrijf

Met acquisitie bedrijf wordt ook wel de overname van een bedrijf bedoeld. Het kan hier om een vriendschappelijke of vijandige overname gaan. Bij een vijandige overname doet een bedrijf of partij een bod op de aandelen van een ander bedrijf. Het ander bedrijf heeft hier niet om gevraagd of heeft hier geen behoefte aan.

Een vijandige overname kan doorgaan wanneer aandeelhouders ervoor kiezen het bedrijf over te laten nemen. Dit gebeurt wanneer het management binnen een bedrijf niet juist handelt.

Voorkomen van een vijandige overname is mogelijk wanneer het bedrijf zijn eigen aandelen opkoopt. Ook kan het bedrijf fuseren met een ander bedrijf. Hierdoor wordt het te groot voor andere partijen. Een vijandige overname kan hiermee aan de kant worden geschoven.

Bij een vriendelijke overname gebeurt dit in overleg tussen twee bedrijven. Het ene bedrijf doet een bod, het ander bedrijf accepteert dit. Een vriendelijke overname is altijd beter voor alle partijen, maar ook voor de betrokken personeelsleden.

Acquisitie plegen

Voor veel ondernemers is acquisitie plegen onmisbaar. Dit geldt vooral voor startende ondernemers, die hierdoor nieuwe opdrachtgevers of klanten vindt. Acquisitie plegen kan op verschillende manieren:

Zakelijke website. Een bedrijf kan tegenwoordig niet meer zonder zakelijke website. Hierdoor is het toegankelijk voor iedereen. Bovendien kunnen nieuwe klanten het bedrijf sneller vinden.

Netwerken. De startende ondernemer breidt zijn kenniskring uit, wat mogelijkheid tot nieuwe opdrachten leidt.

Social Media. Een platform waarop de doelgroep direct kan worden benaderd.

Koude acquisitie. Een populaire manier om nieuwe klanten te werven.

Acquisitie medewerker

Wat is een acquisitie medewerker of wat is hier de betekenis van? In verschillende vacatures wordt gevraagd om een commercieel acquisitie medewerker. Het gaat hier om een commercieel medewerker die zich inzet voor de verkoop van producten of diensten van een bedrijf. Het kan gaan om business-to-business sales of business to consumer verkopen. De medewerker is verantwoordelijk voor de ontwikkelingen van commerciële successen.

De taken bestaan uit het werven van nieuwe klanten of om aan bestaande klanten een product of dienst te verkopen. Hieronder vallen telemarketing, e-mail marketing, social media marketing en alle andere vormen van benaderen.

Functieomschrijving acquisitie medewerker

De acquisitie medewerker benadert ondernemers of klanten in Nederland of het buitenland. De functieomschrijving bestaat dan ook vaak uit het telefonisch benaderen van potentiële klanten. Ook het zelfstandig op zoek gaan naar nieuwe klanten behoort tot het takenpakket.

Wat zijn de vaardigheden van de acquisitie medewerker? Hij of zij heeft doorzettingsvermogen en kan zelfstandig werken. Ook kan deze op een enthousiaste en vriendelijke manier anderen te woord staan.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld

Veel bedrijven die een vacature of personeelsadvertentie plaatsen, melden het volgende:

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld

Hiermee wordt bedoeld dat bedrijven er niet op zitten te wachten dat andere bedrijven op basis van de vacature ongevraagd hun diensten aanbieden. Het gebeurt veel dat uitzendbureaus reageren op lopende vacatures van bedrijven. Hiermee proberen ze het bedrijf over te halen om personeel van het uitzendbureau in te huren. Deze methode wordt gebruikt door verschillende werving- en selectiebureaus en headhunters.

Overigens gaat het niet alleen om het werven van personeel. Een aannemersbedrijf dat op zoek is naar personeel, zit er niet op te wachten dat andere bedrijven aan komen zetten met reclame over bouwmaterialen.

Acquisitieplan opstellen

Voor startende ondernemers en zzp’ers is een acquisitieplan opstellen een goede eerste start. Op zoek naar een acquisitieplan voorbeeld?

Een acquisitieplan bestaat uit een aantal stappen. Dit begint met het bepalen van de doelgroep. Kijk goed naar de behoeften van de doelgroep: wat hebben ze nodig en wat heb jij te bieden? De volgende stap bestaat uit het contact leggen met potentiële klanten. Dit kan via social media zoals LinkedIn of Twitter, of via bijeenkomsten, congressen of het internet. Ook adverteren behoort tot het benaderen van potentiële klanten.

De indirecte methode bestaat uit adverteren, verspreiden van een nieuwsbrief of een artikel in een vaktijdschrift of op een website plaatsen.

Is het acquisitieplan uitgewerkt, dan wordt het tijd om woorden om te zetten in daden. Het acquisitieplan uitwerken is vooral moeilijk voor jonge en onervaren verkopers. Met wat oefening kan iedereen dit leren.

Aangeboden door SEO tekstschrijver Bianca, dé schrijver voor websites en webshops.