Above the fold

Kennisbank above the fold

De term above the fold (boven de vouw) bestaat al zeer lang en is afkomstig vanuit krantendrukkerijen. Tegenwoordig kom je dit ook als term voor websites tegen. Het gaat om het eerste zichtbare gedeelte op de website zonder dat je hoeft te scrollen.

Voorheen werd een duidelijk onderscheid gemaakt tussen above the fold en below the fold. Zo werd gedacht dat een call to action altijd boven de vouw moest staan. Dit is echter alleen relevant wanneer de bezoeker al een keuze heeft gemaakt voordat hij op de website uitkomt. In andere gevallen komt dit eigenlijk te opdringerig over.

Het belang van above the fold

De vraag is hoe belangrijk above the fold tegenwoordig nog is. Het is een feit dat de belangrijkste informatie bovenaan staat. Dit zijn de titel, het doel van de website en natuurlijk de allerbelangrijkste tekst of afbeelding.

Advertenties boven de vouw worden in ongeveer 70% van de gevallen gezien. Wanneer je een advertentie onder de vouw plaatst dan heeft deze een zichtbaarheid van gemiddeld 45%. Toch blijft het opletten met te aanwezige of opdringerige advertenties. Daarom is het continu een afweging maken wat above the fold en liever hieronder moet staan.

De laadtijd van de website

Iets dat ook meespeelt bij plaatsing above the fold is de laadtijd van de website. Wanneer een grote afbeelding of video helemaal bovenaan de website staat en eerst nog moet laden, dan ziet de bezoeker een leeg vlak. Dit is ongewenst want het jaagt bezoekers weg. Plaats grote afbeeldingen of video’s daarom liever onder de vouw.

Invloed op SEO

Heeft above the fold ook invloed op SEO oftewel de ranking in organische zoekresultaten? Dit kan zeker meespelen. Met content boven de vouw moet je een geweldige indruk maken zodat de bezoeker ook lang blijft hangen. Wanneer je direct bovenaan een joekel van een advertentie plaatst dan is de kans groot dat bezoekers voortijdig vertrekken.

Wanneer bezoekers minder dan 10 seconden blijven dan merken zoekmachines dit op. Ze beoordelen dat de pagina niet zo interessant of relevant is. Dit resulteert in een lagere ranking in de zoekresultaten. In dat opzicht heeft above the fold zeker invloed op SEO.

Rekening houden met het webdesign

Bij het ontwikkelen van een nieuwe website maar ook het aanpassen van een bestaande site is het belangrijk om rekening te houden met above the fold. Probeer niet alles bovenaan de website te plaatsen. Scrollen is sinds de komst van smartphones een tweede natuur geworden.

Gebruik above the fold om bezoekers te verleiden om verder te scrollen. Vermijd daarom bovenaan de pagina een brede menubalk of een joekel van een logo.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy