A/B testing tools

Een goede ondernemer zal altijd A/B testen. Het maakt hierbij niet uit of de test betrekking heeft op je website, product, dienst of klantenservice. Je kunt verschillende zaken testen en analyseren. A/B testen is vooral bedoeld om het beste uit je website te halen.

A/B testen vormt een belangrijk onderdeel van online marketing. Verbeter je website of webshop en behaal een hogere omzet. Maak hierbij gebruik van een van de betere A/B testing tools.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Wat is A/B testen?

Een A/B test noem je ook wel een splittest. Hierbij test je met twee varianten, meestal wanneer het een bepaalde webpagina betreft. Natuurlijk is A/B testen ook met andere zaken mogelijk, maar het wordt het meest op websites toegepast.

Binnen de online marketing kom je dit soort testen ook bij advertenties tegen. Je wil immers weten welke advertentie het beste scoort en de hoogste conversie binnenhaalt. Feitelijk is A/B testen een goede manier om je website of advertentie te optimaliseren.

De voordelen van een A/B test zijn groot:

  • Objectieve data verzamelen
  • Testen met echte gebruikers
  • Realtime inzicht
  • Je website of advertentie verbeteren

Er zitten ook wat nadelen aan verbonden. Zo is een A/B test niet altijd makkelijk uit te voeren. Je kunt gebruik maken van een testing tool of een bureau hiervoor inschakelen. Dit laatste kost geld, soms meer dan binnen je budget past. Wanneer je alles zelf wil doen dan moet je kennis hebben van de tool en ook weten hoe je met de data omgaat.

Zo voer je een A/B test uit

Feitelijk is A/B testen niet zo moeilijk, zolang je het maar op de juiste manier aanpakt. Je kunt gebruik maken van een testing tool, maar er zijn ook andere manieren om een A/B test uit te voeren.

Stel nu dat je een landingspagina maakt en deze aan een campagne vasthangt. Bijvoorbeeld een advertentie of een social media post. Dan wil je weten of je landingspagina wel goed converteert. In dit geval zou je twee landingspagina’s aan kunnen maken.

De eerste pagina toon je aan de helft van het publiek en de tweede pagina aan de andere helft. Op deze manier kun je testen welke pagina de beste scores haalt. Zoiets kun je heel goed bijhouden met Google Analytics.

Je kunt ook twee verschillende advertenties online zetten, en analyseren welke advertentie het grootste effect heeft. Deze data haal je uit het advertentienetwerk.

Wat je ook test, het komt erop neer dat je 50% van je bezoekers naar variant A stuurt of laat zien, en 50% van de bezoekers krijgt met variant B te maken.

Let op: het tonen van variant A of B van een webpagina doe je met behulp van een script.

De beste A/B testing tools

Maak het jezelf makkelijk door gebruik te maken van een A/B testing tool. Hieronder vind je de vier beste testtools.

Google Optimize

Google helpt je bij het opzetten van een eenvoudige A/B test. Natuurlijk moet je eerst iets aanmaken om te testen. Bijvoorbeeld een landingspagina, je homepage of een webpagina met een product. Je kunt ook een CTA testen of bekijken of de gebruikte kleur op de webpagina wel voor activering zorgt.

Een test opzetten doe je door naar Google Optimize te gaan. Kies een container en maak een experiment aan. Geef de URL van de webpagina op die je wil testen. Tik vervolgens op het gedeelte A/B test en klik hierna op ‘maken’.

AB Tasty

Deze Engelstalige tool helpt je met het opzetten van een A/B test. Het wordt veel binnen de online marketing gebruikt, maar weinig in Nederland. Let op, dit is een betaalde tool.

Optimizely

Digitaal experimenteren doe je met Optimizely. Het wordt gezien als een van de snelste A/B testplatformen wereldwijd. Net als de vorige moet je voor deze tool betalen.

Google Analytics Content Experiments

Maak je gebruik van Google Analytics? Dan moet je zeker eens Google Analytics Content Experiments uitproberen. Dit is een gratis tool dat je helpt om verschillende webpagina’s te testen. Je achterhaalt het conversiepercentage en wat de verschillen zijn tussen twee webpagina’s.

Voor deze tool moet de trackingcode van Google Analytics op je website staan. Vervolgens ga je naar het marketingplatform van Google en logt op je account in.

  • Klik op inhoud
  • Klik op experimenteren
  • Klik op beginnen met experimenteren
  • Voer een naam voor je experiment in
  • Kies een doelstelling (bijvoorbeeld sitegebruik)
  • Vul in hoeveel procent van het aantal bezoekers aan het experiment gaat deelnemen
  • Schakel eventueel e-mail notificaties in
  • Geef eventueel door wat de minimale looptijd van het experiment is
  • Geef de originele pagina en de testpagina door
  • Schakel ‘Consolideer experiment voor andere inhoudsrapporten’ in
  • Kopieer de trackingcode en voeg deze aan de originele pagina toe

Het slagingspercentage van deze tests

Ondanks dat veel bedrijven een A/B test doen, is het slagingspercentage hiervan betrekkelijk klein. Slechts 12,5% van de uitgevoerde testen leidt tot een goede verbetering. Dit komt omdat de meeste bedrijven de test wel uitvoeren, maar niet weten hoe ze met de resultaten om moeten gaan. Of ze zien ze simpelweg niet.

Je bent er dus niet met alleen een test uitvoeren. Je moet het op de juiste manier interpreteren en vervolgens de advertentie of webpagina optimaliseren.

De gebruiksvriendelijkheid van je website verbeteren

Gebruiksvriendelijkheid speelt een belangrijke rol. Het zorgt ervoor dat bezoekers sneller tot een aankoop overgaan. Maar het is ook goed voor je rankings, want gebruiksvriendelijke websites scoren hoger. Dit leidt tot meer webverkeer.

A/B testen is de ideale manier om te achterhalen of je website wel gebruiksvriendelijk is. Je zou dit minimaal eenmaal per jaar moeten testen en hierna verbeteringen doorvoeren.

Regelmatig blijven testen

Zoals ik hierboven al heb uitgelegd moet je eenmaal per jaar de gebruiksvriendelijkheid van je website testen. Maar het gaat natuurlijk ook om het testen van afzonderlijke webpagina’s, kleuren, knoppen of elementen. Hoe vaak moet je zoiets testen?

Daar is geen eenvoudig antwoord op, want dit hangt helemaal af van de campagne die je hebt lopen. Maar ook de bezoekersstatistieken. Wanneer je merkt dat het aantal bezoekers afneemt, dan kan er duidelijk iets mis zijn met je website. En wanneer je ervaart dat je omzet door de jaren heen niet hoger wordt dan is er iets mis met de inhoud of het design van de website.

Ik adviseer om vier keer per jaar een algemene A/B test uit te voeren, ongeacht of het om een webpagina, CTA-knop of misschien wel een advertentie te doen is.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?