5 W’s: is dat nog wel van deze tijd?

De 5 W’s. Onmisbaar voor een wervende tekst, een goed nieuwsbericht of welke content dan ook. Jarenlang waren de vijf W’s heilig. Anno 2020 (in dit jaar is dit artikel geschreven) blijken de 5 W’s een beetje vergeten te zijn. Wat is er nog over van die ‘heilige graal’?

Wie wat waar

Wie weet waar Willem Wever woont? Een oudHollands liedje maar dit heeft natuurlijk niks met de 5 W’s te maken. Ik vond het gewoon leuk om te melden. ?

Wie of wat zijn de 5 W’s dan wel? 5X de W slaat op:

  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Wanneer
  • Waarom

Vaak wordt er ook nog het woordje ‘hoe’ aan toegevoegd. Tegenwoordig komt hier nog een extra H bij: de H1. Dit laatste heeft allemaal met SEO oftewel zoekmachine optimalisatie te maken.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

De 5W’s nader uitgelegd

Je weet nu wat de 5 W’s betekenen. Met dit ezelsbruggetje schrijf je waardevolle webteksten waarmee je professioneel overkomt. Het doel van de 5W’s is het overtuigen van de lezer met hopelijk een nieuwe klant of opdrachtgever als gevolg.

Meer weten over de 5 W’s? Dat kan, hieronder vind je alles uitgelegd. Maar eerst de vraag: zijn de 5 W’s nog wel actueel? Ja, hoewel er niet meer zo strak aan al die regeltjes wordt getrokken.

Wie: voor wie schrijf je de tekst?

De eerste van de 5 W’s heeft met de doelgroep te maken. Voor wie schrijf je de tekst? Is dit voor een man of een vrouw, een jongere of een oudere? Heeft deze lezer misschien huisdieren, een bepaalde opleiding gevolgd of leeft deze vegetarisch?

Er wordt wel eens gezegd dat je, voordat je begint met ondernemen, je ideale klant moet kennen. Wat mij betreft een beetje onzin want de ideale klant bestaat niet. Bovendien kunnen klanten heel divers zijn, afhankelijk van de producten of diensten die je aanbiedt. Toch is het bij een schrijven van een tekst belangrijk om te weten voor welke doelgroep je schrijft.

Wat: welke tekstvorm kies je?

Een nieuwsbericht of persbericht, een blog/ vlog, wat productomschrijvingen, een e-book of misschien wel een over ons pagina. Er zijn verschillende manieren om je doelgroep toe te spreken. Wie met teksten aan de slag gaat moet zeker bedenken via welke tekstvorm de boodschap wordt overgebracht.

Moeilijk om een tekstvorm te kiezen? Niet wanneer je weet wat je te vertellen hebt. Heb je bijvoorbeeld een leuk nieuwtje dan wordt het een nieuwsbericht. Wil je een product omschrijven dan ga je logischerwijs voor een productomschrijving. Mocht je er nog steeds niet uitkomen, vraag het dan eens aan de ervaren tekstschrijver.

Waar: via welke kanalen verspreid je de tekst?

Ook weer een goede om over na te denken: via welke kanalen verspreid je de tekst? In veel gevallen zal het op de eigen website zijn. Maar het kan ook om een gastblog, social media, een krant of tijdschrift gaan. Richt jij je op video of afbeeldingen? Dan kom je misschien bij YouTube of een stockfoto website uit.

Voordat je aan de slag gaat met content is het dus goed om even bij de waar van de 5 W’s stil te staan. De content moet goed aansluiten bij het betreffende kanaal.

Wanneer: datum en tijd

Blog je wekelijks, verspreid je een nieuwsbericht op een vrijdag of ben je ‘s morgens vroeg op social media actief? Het is best belangrijk om te kijken wanneer teksten het beste bij jouw doelgroep aankomen. Wanneer je op websites publiceert dan zal de datum of tijd niet zo van toepassing zijn. Zolang je goed vindbaar bent in zoekmachines ben je elke dag en op elk tijdstip bereikbaar.

Is de content bedoeld voor social media, kijk dan zeker eens of jouw doelgroep in de ochtend, de middag of toch meer in de avond actief is. Maar let ook op de verschillende dagen. Voorkom trouwens tijdsgebonden zinnen zoals: goedemorgen, het is maandag of volgende week.

Waarom: het doel van de tekst

De laatste in de 5 W’s is het doel van de tekst. Wat wil je precies met de tekst bereiken? Is dit informeren, de naamsbekendheid vergroten, meer klanten binnenhalen of het aantal bezoekers uitbreiden? Vind je dat de verkoopcijfers omhoog moeten of heb je toch liever meer inschrijvingen voor de nieuwsbrief?

Allemaal doelen waar je toch even bij stil mag staan. Bedenk goed: maak de 5 W’s compleet voordat je aan een tekst begint.

Hoe: inspiratie

Naast de 5 W’s heb je ook nog de 2 H’s. De eerste H is die van hoe. De vraag is: hoe ga je de content verzorgen? Heb je hier bepaalde bronnen of inspiratie voor nodig? Interview je iemand of ga je een samenwerking aan?

Met een goede voorbereiding maak je de tekst er een stuk beter op. Het is heel vervelend wanneer je halverwege je tekst nog allerlei bronnen moet opzoeken of wanneer je nog snel iemand moet interviewen.

H1: de titel tag

Tegenwoordig wordt bij de 5 W’s ook de H1 toegevoegd. Dit is de titel tag en belangrijk wanneer jij je met SEO (zoekmachine optimalisatie) bezighoudt. Door de tekst te voorzien van een H1 titel ziet dit niet alleen netjes uit, ook begrijpen zoekmachines wat de titel van het artikel is (het onderwerp).

Naast de H1 tag heb je natuurlijk ook nog de H2 t/m H7 tags. Dit zijn de zogenaamde subkoppen. Door het gebruik van deze tags maak je het voor zowel bezoekers als zoekmachines een stuk makkelijker om de tekst snel te scannen. Maar ook om te begrijpen waar die over gaat.

5 W’s hoef je niet zelf toe te passen

Allemaal leuk en aardig die 5 W’s, maar wanneer je een tekstschrijver inschakelt hoef je natuurlijk niet veel over die 5 W’s te weten. De SEO tekstschrijver doet de voorbereiding. Vaak aan de hand van een aantal vragen richting jou: wat wil je bereiken met je tekst? In veel gevallen is dit direct duidelijk maar soms is er wat aanvullende informatie nodig.

Een SEO tekstschrijver doet echter veel meer. Deze voegt niet alleen die laatste H (de H1 tag) toe, ook zorgt de schrijver voor een goede online vindbaarheid. SEO teksten scoren namelijk beter in zoekmachines. Maar alleen wanneer jouw website verder op orde is en de SEO tekst ook knettergoed geschreven is.

Weet je waarom jouw concurrent hoger in Google staat? Omdat deze de juiste SEO tekstschrijver gevonden heeft. Of zelf een ster in SEO schrijven is. Laat ik jou helpen met het verbeteren van de online zichtbaarheid. Je weet hoe je contact kunt opnemen.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.