12 tips om jouw bedrijf te promoten
Je start een nieuw bedrijf of bent al een tijdje bezig. Het maakt niet uit, je vindt dat het tijd wordt om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Hoe kun je het beste je bedrijf promoten? Daar zijn verschillende methoden voor. Je kunt denken aan adverteren, zoekmachineoptimalisatie en social media. In dit artikel geef ik 12 tips om jouw bedrijf actief te promoten.
1. Een professionele website
Je ontkomt er niet aan: je hebt een bedrijfswebsite nodig. Zonder website loop je hopeloos achter en zullen concurrenten het altijd beter doen. Besteed dus eerst aandacht aan het bouwen van een professionele website. Hier hoef je geen bakken met geld aan uit te geven, met behulp van WordPress of een ander CMS bouw je heel eenvoudig een professioneel ogende site.
Op je website bied je duidelijke informatie over je bedrijf, producten of diensten. Natuurlijk is het belangrijk dat bezoekers hun weg op je website vinden. Zorg dus voor een duidelijke navigatiestructuur.
2. Je website optimaliseren voor zoekmachines
In deze digitale wereld is SEO oftewel zoekmachine optimalisatie ontzettend belangrijk. Dit bestaat uit een aantal technieken waardoor je website beter in de zoekresultaten gaat scoren.
Je kunt denken aan het delen van interessante blogs, waardevolle artikelen en duidelijke productpagina’s. Denk ook aan afbeeldingen, video’s of podcasts. Hoe waardevoller de inhoud van je website, hoe groter de kans dat hij in de toekomst beter in Google en andere zoekmachines scoort.
Dat is natuurlijk niet alles. Binnen SEO vallen nog wat andere technieken zoals technische optimalisatie en linkbuilding. Wel adviseer ik om met linkbuilding heel voorzichtig om te gaan. Huur geen marketingbureau in dat voor jou allerlei vage backlinks regelt. Voordat je het weet wordt je website hierop afgestraft.
3. Maak gebruik van social media
Vroeger had ik niet zoveel met social media, behalve dan voor privégebruik. Totdat ik er achter kwam dat social media goedkoop en efficiënt is voor het promoten van je bedrijf. Deel regelmatig interessante en relevante content. Doe dit op sociale platformen waarop jouw doelgroep actief is.
Het is net zo belangrijk om de interactie met de doelgroep aan te gaan. En om af en toe hele opvallende content te delen. Je weet wel, van die content waar mensen nog lang over napraten.
Weet je niet hoe je SEO of social media voor je promotie gebruikt? Of hoe je deze twee perfect met elkaar gecombineerd zodat ze elkaar versterken? Schrijf je in voor mijn cursus Online Zichtbaarheid.
4. Gebruik e-mail marketing
Met e-mail marketing onderhoud je contact met je klanten en prospects. Het is een goede methode om ze op de hoogte te houden van nieuws en aanbiedingen. Maar ook bijvoorbeeld nieuwe producten of diensten, of zaken die binnen je bedrijf gaan veranderen.
Je mag klanten of prospects niet zomaar mailtjes sturen. Ze moeten hier vooraf toestemming voor hebben gegeven. Bovendien moeten mensen altijd de mogelijkheid hebben om zich weer voor je nieuwsbrief uit te schrijven.
Bedenk dat e-mail marketing niet voor iedereen interessant is. Bijvoorbeeld voor een tekstschrijver of marketingbureau: vaak deel je via een nieuwsbrief tips waardoor klanten of prospects jouw tips zelf in de praktijk gaan uitvoeren. Of het door een goedkopere concurrent laten doen.
Ik krijg veel aanvragen van bedrijven die in een nieuwsbrief van een concurrerend marketingbureau iets lezen en het vervolgens bij mij (veel goedkoper) uit laten voeren.
Bedenk dus of je nieuwsbrief voor meer omzet zorgt of dat het je klanten wegjaagt. Weet je niet of een nieuwsbrief geschikt is voor jouw bedrijf? Neem contact op, dan praten we hier over.
5. Bouw relaties met andere professionals op

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?
Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?
Ik zeg altijd: “koop je concurrenten of wals ze plat”. Met kopen bedoel ik dat je hun bedrijf overneemt of een samenwerking aangaat. Doe je dit niet dan blijven het je concurrenten en pikken ze klanten van je in. Bedenk dat de snelstgroeiende bedrijven geen compassie kennen. Ze ondernemen met geld als drijfveer, niet vanuit passie.
Naast concurrenten heb je ook professionals die jij nodig hebt. Bijvoorbeeld de webshop die afhankelijk is van leveranciers en van koeriersbedrijven. Door met de juiste professionals samen te werken verbeter je jouw diensten en producten. Maar het zorgt ook voor promotie.
6. Een consistente en professionele branding
Lastig hè, om jouw bedrijf te promoten? Houd jij je al bezig met een consistente en professionele branding? Dit betekent dat je op al je uitingen gebruik maakt van een opvallend logo, kleuren en andere visuele elementen. Dit maakt jou als bedrijf onderscheidend.
Door dit te doen treedt er bij de doelgroep herkenning op. Ook dit is een vorm van promotie, en het is nog gratis ook.
7. Verzamel positieve beoordelingen van klanten
Vooral voor webshops en binnen de horeca spelen positieve beoordelingen een grote rol. Wanneer je als bedrijf een aantal positieve beoordelingen van klanten hebt dan wek je vertrouwen op. Dit zorgt ervoor dat klanten iets bij je kopen.
Moet je ook positieve beoordelingen verzamelen wanneer je diensten aanbiedt? Ja dat is altijd interessant. Maar het heeft niet altijd meerwaarde. Bedrijven die diensten aanbieden en hoog in Google staan, worden als autoritair en dé expert gezien. Mensen vertrouwen Google net zo hard als positieve beoordelingen.
Dit geldt natuurlijk niet voor alle situaties. Zoals eerder gezegd, voor webshops en de horeca zijn positieve reviews belangrijk. Dit geldt ook voor nieuwe bedrijven die nog geen autoriteit in Google hebben opgebouwd. Dus wanneer het je niet lukt om je bedrijf in Google te promoten (hoge organische positie) dan helpen positieve beoordelingen je om door te groeien.
8. Stuur persberichten naar relevante media
Je hoeft niet continu in de media te verschijnen, maar af en toe een persbericht versturen zorgt voor gratis promotie. Heb je iets nieuws te melden, bijvoorbeeld de ontwikkeling van een product wat veel mensen gaat helpen? Of ga je een hele interessante samenwerking aan? Verstuur persberichten naar relevante media. Zo krijg je gratis aandacht voor je bedrijf.
Houd er wel rekening mee dat de media uiteindelijk zelf bepaalt of ze je persbericht oppakken. Vooral startende ondernemers denken dat ze iets geweldigs te melden hebben maar achteraf blijkt dit helemaal geen nieuwswaarde te hebben. Geef dus niet teveel geld uit aan het laten schrijven van persberichten. Vraag eerst of het wel kans van slagen heeft!
9. Gebruik videocontent om je bedrijf te promoten
Soms is het veel makkelijker om je boodschap visueel over te brengen. Publiceer videocontent op YouTube of live video’s op social media. Niet alleen om je boodschap over te brengen maar ook om de aandacht op je bedrijf te vestigen.
Probeer niet de zoveelste bedrijf te zijn met het “Rick Astley – Never Gonna Give You Up” liedje in een of andere nietszeggende video. Leuk voor vrienden en familie maar je gaat er geen klanten mee aantrekken. Sterker nog, dit soort video’s wordt zoveel gemaakt dat potentiële klanten een hekel aan je kunnen krijgen. Wees uniek!
10. Organiseer een uniek evenement
Wanneer je een nieuw product lanceert doe je dit via een uniek evenement. Maar je kunt ook een workshop of een netwerkbijeenkomst organiseren. Allemaal leuke manieren om je bedrijf te promoten.
11. Organiseer een klantloyaliteitsprogramma
Beloon bestaande klanten en moedig hen aan om terug te blijven komen. Maar ook om positieve mond-tot-mondreclame te genereren. Deze methode gebruik ik zelf en ik vind hem ontzettend goed werken. Feitelijk laat je jouw klanten jouw bedrijf promoten. In ruil hiervoor ontvangen ze korting op je producten of diensten. Of toegang tot exclusieve content op je website, bijvoorbeeld artikelen, een e-book of een cursus.
Je kunt bestaande klanten ook belonen voor hun terugkomst. Dit doe je middels een spaaractie. Bijvoorbeeld (digitale) punten of zegels sparen voor elke euro die ze besteden. Het spaartegoed is inwisselbaar voor cadeautjes of korting.
12. Online adverteren
Mijn laatste tip om je bedrijf te promoten: adverteer online. Dit is veel goedkoper dan wanneer je via een krant, tijdschrift, radio of televisie adverteert. Natuurlijk blijft adverteren de duurste methode om je bedrijf te promoten. Maar het is wel een effectieve methode.

Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet en hielp meer dan 500 bedrijven aan een betere online zichtbaarheid. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.
We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?