Formules voor copywriting: de 1-2-3-4 formule

Bijgewerkt: 16 oktober 2022

Er zijn meer dan 25 copywritingformules. De een vergroot de betrokkenheid van het publiek, de ander zorgt voor een hogere conversie en de derde formule realiseert een hoge positie in zoekmachines.

Een van de meest eenvoudige schrijfformules is de 1-2-3-4 formule. Eenvoudiger dan deze optelsom kan het niet worden, toch?

Wanneer je kritisch naar al die formules kijkt dan lijken de meesten op elkaar. Dit geldt ook voor de 1-2-3-4 formule, maar het helpt je wel om de juiste content te maken.

Overtuigend schrijven

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Elke formule heeft zijn eigen doelstelling. Bij de 1-2-3-4 formule gaat het om het overtuigen van de lezer. Deze methode is uitermate geschikt voor het opstellen van een inspirerende blogpost, het verzamelen van nieuwsbriefinschrijvingen of om een verkoop te realiseren.

De formule uitgelegd

Feitelijk gaat het bij de 1-2-3-4 formule om de volgende vier zaken:

  1. Dit heb ik voor jou
  2. Hoe het jou helpt
  3. Dit ben ik
  4. Wat je moet doen

Het is een van mijn favoriete schrijversformules waar ik veelvuldig en succesvol gebruik van maak. Ik leg je uit hoe ik dit in de praktijk naar voren laat komen.

Je product of dienst aanbieden

Het begint bij deze formule met het aanbieden van je product of dienst. Het kan ook om informatie gaan zoals uitleg of tips. Laat zien wat je te bieden hebt, dat moet in het begin al duidelijk zijn. Denk hierbij aan een thuisstudie, smartphonehoesje, tips omtrent SEO (dat is wat ik doe) of belastingadvies. Dat kan dus van alles zijn.

Laat zien hoe het de bezoeker helpt

Ga niet teveel op het product, de dienst of de informatie in. Anders wordt de tekst of het artikel al snel een verhaal in de trant van wij-van-WC-eend. De lezer moet vooral weten hoe het product, de dienst of de inhoud van het artikel hem of haar kan helpen.

Bedenk dat de meeste lezers met een probleem worstelen. Ze weten bijvoorbeeld niet hoe ze hoog in zoekmachines kunnen komen (daarom gaan ze op zoek naar hulp) of vinden hun smartphone te kwetsbaar (vandaar de zoektocht naar een smartphonehoesje).

Je moet dus direct vertellen wat de informatie of het product voor de lezer gaat doen. Meestal verwerk je stap twee al in de eerste alinea, direct na de ‘aanbieding’.

Je mag best diep ingaan op de hulp die je biedt, waarbij je even teruggaat naar de eerste stap. Geef aan waarom je aanbod zo geweldig is en laat ook echt alles zien. Bijvoorbeeld de belangrijkste specificaties omtrent het hoesje: afmeting of de kwaliteit. En in het geval van SEO-hulp: hoe ver die hulp gaat. Benadruk vooral de positieve dingen, dit maakt de lezer enthousiast.

Dit helpt echt: ook wat negatieve punten bespreken

Sommige aanbieders hebben er een handje van om alleen maar de positieve punten aan te halen. Maar een dienst of product heeft ook altijd wat nadelen. Beschrijf minstens één nadeel, hiermee kom je betrouwbaarder over. Consumenten of potentiële klanten geloven je namelijk niet wanneer je alleen maar jubelend over je product of dienst bent.

Je moet het natuurlijk ook niet te negatief maken. Verkoop je smartphonehoesjes, dan zou je kunnen melden dat het hoesje alleen geschikt is voor de nieuwste modellen iPhones, niet voor de oudere modellen. En bij SEO-hulp haal ik wel eens aan dat het duurder is dan alles zelf doen. Dat weet de lezer ook wel maar hij vertrouwt mij omdat ik een nadeel naar voren haal.

Vertel wie je bent

Fijn dat je iets aanbiedt en dat dit de lezer helpt. Maar voordat de lezer door jou geholpen wil worden, is hij nieuwsgierig naar wie of wat je bent. Dit geldt al helemaal wanneer de lezer geld gaat uitgeven.

Vertel dus wie je bent en wat je doet. Je hoeft je aan trouwe bezoekers of klanten niet meer voor te stellen. Het feit is dat je nooit weet wie je website of webshop bezoekt.

Je moet iedereen dus behandelen als een gloednieuwe bezoeker. Het gaat er in de derde stap om dat je als betrouwbaar persoon of bedrijf overkomt. Laat zien dat je kennis en ervaring hebt, en de bezoeker het beste bij jou af is. Misschien een fotootje van jezelf erbij, dat doet het altijd goed. Of een foto van je werk of het bedrijf.

Nog even over die foto, want dat is wel een belangrijk onderdeel

Wees wel voorzichtig met het rondstrooien van foto’s van jezelf. Ben je minder aantrekkelijk, dan kom je ook minder betrouwbaar over. Dat is uit diverse onderzoeken naar voren gekomen. Dit vinden mensen over het algemeen minder aantrekkelijk:

  • Wallen onder de ogen
  • Rode ogen
  • Asymmetrisch gezicht
  • Een ‘vol’ gezicht (bij overgewicht)
  • Vlekken op de huid (maar geen sproetjes, die zijn juist weer aantrekkelijk)

Tja, het is nog een hele kunst om jezelf goed en aantrekkelijk op de foto te krijgen. Heb je de pech dat je niet aan het ideaalbeeld voldoet, dan is het misschien beter om een foto van je bedrijf, je werk of anders van je hond te plaatsen. Honden doen het overigens altijd goed!

De laatste stap: dit is wat je moet doen

Ik zou bijna vergeten om stap 4 van de 1-2-3-4- formule te vermelden. In de laatste fase laat je de lezer zien wat hij moet doen. Vaak doe je dit middels een CTA (call to action). Dat kan van alles zijn: een stukje tekst van 25 woorden tot een duidelijke actieknop. Zolang het maar overtuigend genoeg overkomt.

Een actieknop met de tekst ‘klik hier’ is niet activerend genoeg. De lezer weet niet waarom hij moet klikken. Je zou het kunnen afdwingen: ‘klik hier anders ontploft je computer’. Maar ja, dat wekt eerder argwaan dan vertrouwen op.

Maak de call to action duidelijk en zorg zeker niet voor misleiding. Daarnaast is het ook belangrijk dat de CTA goed in het oog springt. De lezer moet hem niet kunnen missen. En nee, dat doe je niet met knipperende buttons of flitsende pijlen, hoewel dat natuurlijk ook een manier is om de aandacht te trekken. Laten we het uitproberen:


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven